Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MrOverlord
Hej alla Volvo älskare...

Jag har stött på ett ofantligt konstigt problem på min V70 2,4T -01. Det har helt plötsligt börja blåsa kall luft ur mellanrummet vid ratt stången ner på mina knän och lår. Alltså det smala mellanrummet i underkant som ratten har att spela på när du lossar spärren för att flytta ratten upp och ner.

Någon här som vet vad man kan söka efter så jag slipper frysa om benen ....

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Tydligen ett vanligt problem även hos S80. Har haft samma problem som du har. Tog flamsäkert skumgummi material sånt som man har som ljudisolering och klippte ur och tryckte dit, sen dess inga kalla knän längre (nackdelen med detta är att så fort du justerar ratten så är den ivägen, så man får låta bli). När sommarn kommer tar jag bort den då kan det vara skönt med frisk luftdrag. :mrgreen: Finns nåt liknande som man kan köpa hos Bilia.
Användarvisningsbild
av MrOverlord
helgonet1 skrev:Hej

Tydligen ett vanligt problem även hos S80. Har haft samma problem som du har. Tog flamsäkert skumgummi material sånt som man har som ljudisolering och klippte ur och tryckte dit, sen dess inga kalla knän längre (nackdelen med detta är att så fort du justerar ratten så är den ivägen, så man får låta bli). När sommarn kommer tar jag bort den då kan det vara skönt med frisk luftdrag. :mrgreen: Finns nåt liknande som man kan köpa hos Bilia.
Tack för svaret... Men känns det inte som att det måste finnas nått "riktigt" sätt att lösa detta på?? Men jag skall absolut testa detta...
Användarvisningsbild
av helgonet1
MrOverlord skrev:
helgonet1 skrev:Hej

Tack för svaret... Men känns det inte som att det måste finnas nått "riktigt" sätt att lösa detta på?? Men jag skall absolut testa detta...
Jo som sagt tidigare. Finns nåt man kan köpa på Bilia, men föredrar detta sätt eftersom det är nåt liknande dem sätter dit samt att det kan vara ivägen för rattjustering har jag läst mig till här på forumet om jag minns rätt. Jag tyckte detta var en smidig, billig lösning.
Användarvisningsbild
av MrOverlord
Tack för alla svar, själv så ska jag pula dit flamsäkert moltontyg som jag vikt några ggr.. Men måste bara säga att detta är helt åt helvete av Volvo att inte ta tag i.

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]