Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Sitter och kikar på en annons gällandes en V60 2.0T, som Jag förstått så är detta en utgående motor som ersättes av T3,T4 osv.
Är detta en 5 cyl? Några problem med dessa motorer rent generellt?

Bilen i fråga tillverkad 2010-10, mycket barnsjukdommar på de första exen?
av oskobe
Det är samma motor som T5 men mindre trimmad. Tror Polestar har trim så du får samma effekt som T5, 240 hk.
av dimster
S/V60 har enligt min uppfattning inte haft lika mycket barnsjukdomar som många av de andra modellerna eftersom den delar så mycket med just V70/XC60.
Min V60 T3 var tillverkad 2011-02 och jag hade inga problem med den under året jag hade den.
De sjukdomar som har varit har knappast blivit åtgärdade än, exempelvis vindrutespolarna som är en skymf. (kommer igång sent och lämnar en strimma äckel i nedre synfältet, samma sak på MY12 fast kommer igång lite snabbare)
Knäppande i kopplingspedalen (enligt min verkstad ska det vara så eftersom alla andra är så.. ??:-/ )
Sensus systemet kunde slockna helt och gick bara att få igång om man kopplade från batteriet (hände mig bara en gång och sen aldrig mer).

Kommer inte på mer just nu men som sagt, det är inte mycket.

Det som kan sägas om 2,0T är att den inte känns så snabb men dricker desto mer. Positivt är dock att du kan få 240hk till den via Polestar.
Leta hellre efter en T4.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vad jag har sett finns det många välutrustade (och bra prissatta) S60/V60 2,0T tillsalu (några som gått på Volvo bl.a) och det måste vara ett riktigt bra köp! I med Polestar för 8900kr så har du en T5!

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]