Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
Hej allesammans.

Jag är ny här på forumet.

Skulle vilja beskriva problemet jag har med min bil för att se om fler varit med om detta och känner till problemet!!!

Har en S80 II -08 2.0f manuell.

Har vid start av motorn haft missljud från motorrummet endast vid start ögonblicket. Motorn tänds men det låter som något mekaniskt gnissel (låter som grgrgrgrrgrrrrrgrgr i några sekunder) som vid kyla är mer tydligt. Har bilen stått ute en hel kväll kan missljudet låta i 2-3 sekunder efter att bilen startat. Om man stänger av och sätter på bilen igen så låter det inte alls(lite kanske). Om bilen är i garaget och man startar på morgonen så låter det ytterst lite om man lyssnar noggrant.

Bilen har varit inne för felsökning (Bilia) där man konstaterade att det kom från startmotor. Tid bokades och man bytte startmotor(dem ringde mig när dem bytt den och sa att det vara bara att komma och hämta det). Dock dagen efter att jag hämtat bilen och lätt bilen vara ute i kylan så lät det likadant. Första dagen lät det ung 1 sek efter start, andra dagen lät det som förut 2-3 sekunder.
Lämnade in bilen igen där dem fått lyssna igen. 1 dagen dem hade bilen sa dem att inget lät, men jag insisterade att dem skulle behålla den en till dag. Dag 2 ringer dem mig och säger att det låter som tidigare och att dem nu plockat ut startmotorn igen och smörjt den och att det nu inte låter.

Kan det verkligen hjälpa med att bara smörja startmotorn om det låter som förut? Kan det vara fel på något annat? Tacksam för all tips och kunskap
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen till forumet!

Låter väldigt märkligt måste jag säga! Låter som dom lurat dig grundligt!

Varför skulle dom vid andra besäket få för sig att ta bort den nya startmotorn och smörja den!? Låter fullständigt befängt!!!
av Johannnes
Dem ringde mig imorse där dem uppgav att dem startat den igen efter att den stått ute igen...det lät likadant. Dem sa att när dem kopplar bort någon relä att den startar bra. Dem har kollat och märkt att det kan vara fel på strömmen(fel mängd ström till startmotor) och att det inte är fel på startmotorn. Dem vet inte vad kan vara och behöver undersöka det vidare. Vill tillägga att jag har maxitrygg garanti och än så länge går allt på det. Jag vill bara att det åtgärdas, men än så länge ( och dem närmaste 6 ggr den varit inne hos dem) har dem ingen aning vad det är för något!!!!
av Johannnes
Blev kontaktad från Bilia idag där deras svar på problemet är (efter att dem haft bilen 12dagar hos sig): " Det är fel som har förekommit på dessa bilar med dessa motorer och Volvo är medvetna om detta. Åtgärd, inget!!!!"
Få se när startmotorn rasar av all gnissel!!

Är det någon annan som varit med om detta och fått samma svar?
av Johannnes
Har hittat en youtube klipp med samma sorts missljud vid start (fast min låter mer och längre)

Någon som känner igen det eller haft liknande problem? Tacksam för all hjälp och tips.
Användarvisningsbild
av roadside
Hej

Märker ungefär samma på min bil. Startmotorn drar en aning för länge när motorn är helt kall (start utan värmare), vintertid.
Fick svaret att den drar så länge för att motorn inte ska stanna, känns ju som en enkel förklaring (för dom). Egentligen inte något problem för mig då jag till 99% startar med värmare på vinten. Men visst känns det dåligt, startmotorn slits ju garanterat dubbelt så fort.

Vad enkelt allt vore med en hederlig nyckel att starta med :roll: Tekniken går framåt...
av Johannnes
Det har undersökts noggrannare nu där det konstaterats att signalen (från ECM eller CEM) ligger kvar och därför hänger startmotorn kvar i startläge ett tag (2-3 sek i mitt fall). Men dem vet inte vilket av boxarna som det eventuell är fel på och där ligger nu saken.

Teknisksupport på Volvo på Göteborg har svarat på frågan (då verkstaden ville få veta om detta är något Volvo centralt haft med att göra tidigare) från min verkstad och sagt att "detta är en dålig egenskap dessa har och ingen lösning finns på problemet". Så verkstaden tycker (även om dem själva konstaterat att det är fel då signal skickas fortfarande) att detta är en egenskap och att det är inte fel!!!!!!Dem har även sagt att dem inte kan göra mer då det handlar om kostnadsfråga som kan gå upp till 30-40 tusen kronor. (Glöm inte att jag har Maxitrygg garanti nu)
Efter påpekanden från mig så har Volvo centralt tagit upp frågan igen och skall undersöka detta (kan ta ett par månader). Men än så länge så skall jag varje gång jag startar bilen höra oljudet (metallgnisslet)....tills eventuellt startmotorn förstörs igen.
Förstår dock inte vad Volvo menar att "detta är en dålig egenskap", menar dem att dem vet om felet men inget görs från deras sida? Man tappar känslan om premiumbil när man får höra sådana grejer.
av Johannnes
Hej roadside

Problemet för mig är att oljudet vid start låter även när bilen stått i varmgarage, dock så låter det mycket mer om bilen stått ute och det är lite kallare.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]