Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Vet inte om det är något jag drömt eller fått helt om bakfoten men jag har för mig att jag hört nånstans att det ska komma en helt ny motorfamilj till 2014 som är utvecklad av Volvo och ska tillverkas i Skövde. Är jag helt ute och cyklar eller ligger det nån sanning i detta? Finns det nån som kan hjälpa en vilsekommen själ? Kanske med några länkar till artiklar e.d. (ifall det nu stämmer)
Användarvisningsbild
av js1
Tack för länken. Jag visste jag hade det någonstans i bakhuvudet. :D
Användarvisningsbild
av Anders E
Mycket intressant!

Jag har tidigare varit emot allt vad downsizing, Drive, miljömotor etc men detta verkar ju riktigt bra!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Snart kommer alla bilar låta som symaskiner, och ett gött muller hör till forntiden avsett om det är från en sexa eller femma. Kanske dags att spela in D5-ljudet för folkminnesarkivet. Vi kommer minnas det som ett av de vanligaste bakgrundsljuden i stadskärnorna under 15 år, alstrat av standardbestyckningen av alla volvo-taxibilar.
av Willis
StringerBell skrev:Snart kommer alla bilar låta som symaskiner, och ett gött muller hör till forntiden avsett om det är från en sexa eller femma. Kanske dags att spela in D5-ljudet för folkminnesarkivet. Vi kommer minnas det som ett av de vanligaste bakgrundsljuden i stadskärnorna under 15 år, alstrat av standardbestyckningen av alla volvo-taxibilar.
Amen!
Ordet "miljö" får mig att rysa. Den dagen man inser att utsläppen kanske inte var så farliga som vi blivit hjärntvättade med dem senaste 6 åren vore som en dröm! Tycker det är synd att så mycket försvinner som är legendariskt, ex. motorljud från en t.ex. T5:a eller BMW 6:a o.s.v. ni har alla era favoriter :)

Framtiden ser inte väldigt rolig ut, bara stel och grå :/
Användarvisningsbild
av StringerBell
Willis skrev: Framtiden ser inte väldigt rolig ut, bara stel och grå :/
I alla fall i Volvos modellutbud. Jag räknar med att tyska premiumtillverkare alltid kommer ha större motorer till förfogande, även om fyrorna breder ut sig i effektläget kring och över 200HK.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Visst är det trist motorljud från fyror, men det kanske blir som med elbilar, att man kan välja ljudkuliss efter egen smak!?

Om man mot förmodan i framtiden kommer på att miljötänket idag varit överdrivet så kommer vi att få se en ny serie motorer.
Ingen av oss som lever nu och vistas här på forumet kommer att få uppleva den dagen då inga femmor, sexor eller åttor inte finns längre, så vi kan allt vara lugna!
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]