Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var ju på vanlig service i onsdags (25/1) och byte av:
1. Luftslang till turbon (för det visslande ljudet) *Löste problemet*
2. Byte av bakdämpare (lite slammer i bakvagnen vi låg fart och små gropar) *Löste problemet*
3. Byte av slang till styrservon (Säkerhetsåtgärd från Volvo för att den kan börja läcka och man tappar servofunktionen)
4. Bortagning att baktorkaren går igång om man lägger i backen.
5. Bortagning av "Ingen bältad bak" så fort man öppnat och stängt dörren bak.
6. Så uppdaterade han tydligen lite programvara.

När han uppdaterade programvaran så verkar jag ha fått en "Starthjälp" med att den själv ökar varven när man släpper upp kopplingen för att då slippa motorstopp m.m. Jag är ganska säker på att jag inte hade detta innan jag lämnade den på servicen och undrar därför om någon kan bekräfta detta och då ni som har MY11. Ni som har MY12:or kanske inte heller har detta utan är något som kommit nyss???
Eller så svammlar jag ?:-/

Till MY12 så verkar dom ha ändrat funktionen på "Drive knappen" också. När man slog av den tidigare så blev den aldrig till förrän man tryckte på knappen, men nu så är det att den alltid är på varje gång man startar bilen viket inte jag vill ha... :(

Mvh
per
pergrein skrev:4. Bortagning att baktorkaren går igång om man lägger i backen.
5. Bortagning av "Ingen bältad bak" så fort man öppnat och stängt dörren bak.
6. Så uppdaterade han tydligen lite programvara.

När han uppdaterade programvaran så verkar jag ha fått en "Starthjälp" med att den själv ökar varven när man släpper upp kopplingen för att då slippa motorstopp m.m. Jag är ganska säker på att jag inte hade detta innan jag lämnade den på servicen och undrar därför om någon kan bekräfta detta och då ni som har MY11. Ni som har MY12:or kanske inte heller har detta utan är något som kommit nyss???
Eller så svammlar jag ?:-/

Till MY12 så verkar dom ha ändrat funktionen på "Drive knappen" också. När man slog av den tidigare så blev den aldrig till förrän man tryckte på knappen, men nu så är det att den alltid är på varje gång man startar bilen viket inte jag vill ha... :(

Mvh
per
Byt bil. Köp ingen Volvo.
Nog vet jag hur Start/stopp fungerar jag menar ju bara att dom ändrat funktionen på knappan att den alltid är på när man startar bilen, på MY11 programvaran var den av tills man tryckte på knappen igen.

Jag tycker det är bra när dom gjort så då kan man ju smyga med kopplingen mycket bättre och motorstopp blir betydligt svårare att få. Dom gjorde ju så här på S60/V60 D3 Man med för att slippa detta med motorstopp.

Det här var inget tråd jag gjorde för att klaga bara visa vilka fel så andra kan få dom åtgärdade samt vad dom ändrat i programvaran med åren som går...

Jag kommer fortsätta köra Volvo...
Nu har jag precis sålt min V60 T3 och hämtat ut min DRIVe. Det mest irriterande just nu är att jag inte kan stänga av DRIVe start/stopp systemet permanent.
På min T3a tryckte jag på knappen och då var den avstängd tills jag tryckte på knappen igen. Men nu på DRIVen så är start/stopp aktivt igen när man startar om bilen.
Väldigt irriterande......
Jo, det verkade som dom ändrat funktionen på knappen till MY12 och som jag skrev tidigare så tycker inte jag om det...

Mvh
Per
Ja, senare versioner av ECM-programvaran ökar motorvarvtalet när man släpper upp kopplingen. Vet inte säkert på vilka motorvarianter, men skulle gissa på alla tvåliters femcylindriga dieslar med manuell växellåda. Den är nämligen helt utan kraft under 1000 rpm, fick kärringstopp varje dag innan uppgraderingen installerats.
Jag har en tidig MY12 som jag hämtade i Juli, och den har samma som du beskriver, alltid default till efter motorstart. Jag skulle dock också önska liksom du att den kom ihåg hur den stod när man stängde av.

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]