Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Söker ett enkelt program att skissa i för att kunna visualisera sina ideer för att få ned ideer på pränt. Cad är absolut bra program men alldeles för detaljrikt och vad jag förstår så får jag väl egentligen rita allting för att få nåt att bygga ihop? (inte insatt i alla cad som finns).

Jag ska försöka berätta hur jag tänker.
Jag håller på och ska bygga mej ett litet banddrivet arbetsfordon till skogen. Men mina ideer är på 30 smålappar och jag vill se mina lappar samlas på en stor skiss där allt syns ihopkopplat. Jag vill kunna se om saker får plats till exempel. Se om jag måste höja eller sänka saker i höjd. Vill se hur jag bör paketera saker i motorutrymme och i övriga utrymmen. Inte med millimeterprecision utan snarare centimeter och i vissa fall decimeterprecision. Det är grovskiss som gäller alltså. Nån exakt skiss kommer aldrig att gå att göra förräns den är byggd då det är en del saker att kontrollera och modifiera, i vissa fall konstruera.
Idealet är ett program som har några olika typer av växellådor som går att hämta och förstora/förminska. Några bakaxeltyper som går att göra likadant med. Att det går att rita lite olika materialtyper (I-balk, rör, profiler osv). Eller om dom går att hämta i programmet färdiga. Förstår ni tanken?

Jag ska alltså inte skapa en ritning utan en slags principskiss.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag vet inte om du möjligen är bekant med Linuxvärlden, där finns vad jag tror mig ha sett ett antal 3D ritprogram. Linuxvärlden bygger ju på Open source så det kostar inget att prova eller använda.
Vad du måste göra är dock att skaffa dig en Linuxdistribution där jag själv rekommenderar Fedora.

Mvh GK
av Lövet
pixlr.com/editor
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]