Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ystad
Hejsan! Har en xc70 d3 aut awd som har gått 300mil. Var en sväng på skidsemester och bilen tog 0,78 mätt vid pumpen,då med takbox och packning i bilen. Körde 40mil motorväg 110-115km och 40 mil landsväg 80-100km. Hade tidigare en v70 D5 -2007 Man-vxl och har tidigare kört samma resa 3 gånger på 0,53 mätt vid pump.Hade inte väntat mej så stor skillnad!! Lite för automaten och lite för awd hade jag ju räknat med, kanske 0,60-0,65 hade känts rätt. Blir det bättre när bilen har rullat längre???? någon erfarenhet, i övrigt är jag supernöjd och det är en perfekt långfärdsbil.Tacksam för era erfarenheter.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min tar ungefär 0,8 l/mil i allmänt bruk, inkluderande både landsväg, samhälle, med och utan släpkärra.
Idag körde jag ungefär 30 mil, mestadels små landsvägar (krokigt, småbackigt, 70-90 km/h) och den nöjde sig med en deciliter mindre, ungefär. Färddatorn visade 0,66 l/mil.

Nu är min en D5, inte en D3, men så länge man inte utnyttjar den extra effekten till galna omkörningar eller hög fart tror jag inte det gör någon större skillnad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det gör ju ganska stor skillnad med en xc stället för en v avseende luftmotstånd etc. Det är ju inte bara awd och automat som gör skillnaden.

/Martin
av Mccartney
Jag har bara kört runt 100mil med min xc70 och den låg på första tanken på 0,86 med 90% stadskörning.

När man kör på motorvägen så blir det lätt att man ligger i 120-130 istället för 110 då drar den säkert lite mer också.

Ligger man i stan så är det lätt att trycka lite på gasen vid rödljus....för att komma först....

Har inget negativt alls att säga om xc70in, automatlådan och motorn passar perfekt ihop.
Användarvisningsbild
av gooose
Du har ett par faktorer som höjer din förbrukning

1 Automat
2 AWD
3 Nya karossen har sämre CW v70II värde jämfört med V70N
4 XC (Högre sämre CW värden)

Dessa 4 saker påverkar förbrukningen var del ger lite högre förbrukning

Jag körde min XC 06 Automat på 0,78-0,82(polestar) vid liknande förhållanden som dina
Min XC09 automat som jag har idag ligger på 0,85-0,9 (Utan polestar)

Så det du har i förbrukning på din XC idag kan du var nöjd med misstänker att du har en 2012 åm på din kärra
Och dom kommer ner under 0,8
Sedan finns det med största säkerhet folk som kör bilen mycket billigare....
Men normalt bland folk så ligger den runt de du mätt upp

//Gooose
av Malmstroem
Jag har också en 2012 XC70 (D5 AWD automat). Bränsleförbrukningen varierar ordentligt på min. I stan kring 0.8, landsväg oftast kring 0.7 -- men här varierar det.

Jag var också upp till fjällen för två veckor sedan. Vi kom iväg sent från jobben så det gick rätt fort -- 0.85 mätt vid pump. På vägen hem tankade jag när vi kom fram till E4:an -- 0.6 mätt vid pump.

Sensmoral -- kör inte fort om du vill ha dräglig bränsleförbrukning. Luftmotståndet på XC70 är inte lågt.
av svendufva
Jag hade visserligen en V70 D5 awd och körde mest i staden. Som minst vid pump 0.95 och som mest 1.2 l/mil
Det var under smällkalla vintern så Dieselvärmaren bidrog nog en hel del...
Tycker din låter snål!
Användarvisningsbild
av apersson850
Mccartney skrev:När man kör på motorvägen så blir det lätt att man ligger i 120-130 istället för 110 då drar den säkert lite mer också.
Nej, det gör den inte. Den drar mycket mer bara du höjer farten från 110 till 130 km/h, exempelvis.
De där förbluffande låga förbrukningssiffrorna som ibland annonseras kan du också komma till, men då ska du köra mjukt och fint, släppa gasen och rulla fram mot alla stopp (bromsa så lite som möjligt) och bara köra precis så fort att automaten lägger i sexans växel. Vilket brukar ske mellan 70 och 80 km/h.
Det går, men det är lite tråkigt i längden...
av Mccartney
Andra tanken idag och det blev 0,87 vid pumpen, samma slags körning som innan 90% stadskörning och 120-130 motorvägshastighet.

Fortfarande inget negativt om xc70in....som någon sa man kör inte bilen utan man åker......stor skillnad vs v70in som jag hade innan. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag brukar säga att min XC60 T6 drar 0,82mil/liter vid fikabordet på jobbet, då blir till och med miljömupparna impade. Ingen har genomskådat mig ännu....

/Martin

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]