Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av majten
Efter att ha varit läsare en längre tid var det nu dags att bli medlem och skriva mitt första inlägg.
jag har en 440 från 93 som strular med värmesystemet.
Historia: Förra vintern fick jag en ispropp och en av kylarslangarna small, jag bytte och allt var lugnt. Dock rörde sig inte värmemätaren en mm fram till för ca 2 veckor sedan.
Nu: vatten/värme lampan tänds och plötsligt börjar värmemätaren att röra sig...HÖGT upp går den. Detta händer inte varje gång jag kör den, men ofta, jag lyckas ta mig till och från jobb med bilen ca 15km enkel resa.
Jag har inte sett kylarfläkten röra sig på länge, har heller inte hört den gå, men går det verkligen att köra om den inte funkar, borde inte bilen koka tidigare då?
Kan det vara ngt annat?, termostat? elfel? etc...

Tacksam för er input och hjälp.
/Majten
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av vetten
Skulle tippa på att termostaten är slut.
av majten
Hej.Termostaten (den gamla) verkade vara OK, men jag har bytt den ändå.
Nu kunde jag köra runt en hel del, men precis när jag började närma mig hemmet så började lampan lysa igen, den lös några sekunder sen slocknade den igen.
I övrigt så rör sig inte värmemätaren igen, den ligger kvar i botten precis som tidigare... utom när lampan tänds då ??:-/

Vad förslår ni som nästa steg?
Användarvisningsbild
av vetten
Det sitter ju en tempgivare på kylaren och som ger signal till tempmätaren och den elektriska kylfläkten, kan vara slut men det kan lika gärna bero på oxid i själva kontaktstycket. Rengör med elektronikrengöring och sätt tillbaks kontakten och testa.
Är du säker på att du satte i termostaten åt rätt håll?
av majten
Jo termostaten sitter på rätt håll, jag kom ihåg att kolla ordentligt när jag tog ur den andra.
Ska kolla det där med tempgivaren och eventuell oxid, återkommer när det är gjort.

Ps. jag tog mig till jobb dag, men på slutet var mätaren väldigt hög.

Tilläggas kan att: lampan tänds och mätaren går upp en bit (ibland hela vägen upp i topp), men sen släcks lampan och mätaren går ner i botten omedelbart... påverkar detta era idéer på gågot sätt?

Jag kan inte ha ngn form av stopp i kylaren? Men borde det inte ha försvunnit då jag tömde systemet och fyllde det igen i helgen?
/Martin
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]