Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av F-bird400
Efter att min V70 varit strömlös och ståt ute i minusgrader en vecka så har jag vevat igång den och när den ståt ett tag på tomgång så skulle jag ställa in den i garaget men den rök så mycket och det luktade olja så jag tog ett varv med den (ca8-9km) men när jag kom hem rök den lika mycket. Kan de vara oljefällan som frysit eller är de turbon som tänker ge upp? Nu står den iaf inne i varmgarage. Bilen är en -01 och har gått 27000 mil, servad enlgt bok till ca 20000.. Någon som har några bra ideer?
Färg på röken? Vit=vatten blåsvart=olja. Kan ju vara så här att det har bildats en hel del kondens som gör att det ryker. När det är kallt så ser man röken tydligare och man kan uppfatta som att det ryker mer. Kollat nivån på oljestickan? Jag skulle om jag var som du köra några mil runtikring hemma så att bilen blir riktigt varm både i motor och kupe.
Den stod på tomgång i ca 20 min innan jag körde en sväng med den så varm borde den ha blivit. Den började även gå lite illa på låga varv. Har lite svårt med färger eftersom jag är färgblind men det stinker olja om den iaf. Ska prova med oljefällan eftersom jag ändå har tänkt att göra rent gasspjället så får vi se om det blir någon skillnad..

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]