Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jansson402
Ja, om man nu är osäker på om AWD:n verkligen driver på alla 4 när det behövs, hur testar man det på lättast sätt?
Har läst lite om nån hylsa som kostar pengar (mkt) som styr detta om jag fattat rätt.

Har inte haft några anledningar att tro att det skulle vara nåt knas just nu men kul att veta bara kände jag nu.

Kanske nån som är duktig och kan förklara lite :D
av Dartanjang
Som föregående i princip skrev, lokalisera ett halt underlag. Rullgrus, blött gräs eller snö. Min testmetod var sedan att från stillastående, med ratten vriden till vänstersväng, öppen förardörr lutande ut och tittande bakåt på vänster bakhjul, göra moderata rivstarter. När man har gjort några stycken så har man enkelt konstaterat om det driver bak eller inte.

Det felet jag hade på min fyrhjulsdrift yttrade sig så att de första minuterna efter att tändningen slogs på så drev bilen bak och därefter så stängde Haldex-enheten ner och avaktiverade fyrhjulsdriften. Med följden att jag enkelt kunde få bilen fyr- eller tvåhjulsdriven. Och jag kan säga att bilens beteende i de två olika tillstånden är så kolossalt olika att det nästan är skrattretande. Efter de testerna jag gjorde så behöver jag inte längre hänga ut genom dörren för att vara säker på om fyrhjulsdriften funkar eller inte, det känner jag numer enkelt på bilens beteende. Den blir nämligen sjukt understyrd om fyrhjulsdriften inte funkar.
av llesrof
Dartanjang skrev:Som föregående i princip skrev, lokalisera ett halt underlag. Rullgrus, blött gräs eller snö. Min testmetod var sedan att från stillastående, med ratten vriden till vänstersväng, öppen förardörr lutande ut och tittande bakåt på vänster bakhjul, göra moderata rivstarter. När man har gjort några stycken så har man enkelt konstaterat om det driver bak eller inte.

Det felet jag hade på min fyrhjulsdrift yttrade sig så att de första minuterna efter att tändningen slogs på så drev bilen bak och därefter så stängde Haldex-enheten ner och avaktiverade fyrhjulsdriften. Med följden att jag enkelt kunde få bilen fyr- eller tvåhjulsdriven. Och jag kan säga att bilens beteende i de två olika tillstånden är så kolossalt olika att det nästan är skrattretande. Efter de testerna jag gjorde så behöver jag inte längre hänga ut genom dörren för att vara säker på om fyrhjulsdriften funkar eller inte, det känner jag numer enkelt på bilens beteende. Den blir nämligen sjukt understyrd om fyrhjulsdriften inte funkar.
Trycksensorn och felkod DEM0007 förmodar jag?

Nu är det ju guldläge att testa fyrhjulsdriften. Det lär ju komma mer snö eller ishalka. Testa nästa gång det är halt men gör det på ett säkert ställe. Om fyrhjulsdriften fungerar är bilen ganska överstyrd och sladdar väldigt lätt.
av Dartanjang
llesrof skrev:
Dartanjang skrev:Som föregående i princip skrev, lokalisera ett halt underlag. Rullgrus, blött gräs eller snö. Min testmetod var sedan att från stillastående, med ratten vriden till vänstersväng, öppen förardörr lutande ut och tittande bakåt på vänster bakhjul, göra moderata rivstarter. När man har gjort några stycken så har man enkelt konstaterat om det driver bak eller inte.

Nu är det ju guldläge att testa fyrhjulsdriften. Det lär ju komma mer snö eller ishalka. Testa nästa gång det är halt men gör det på ett säkert ställe. Om fyrhjulsdriften fungerar är bilen ganska överstyrd och sladdar väldigt lätt.

Nej, tyvärr. Om det hade varit så väl. Det var det lite dyrare DEM0006, pumpen. Fast det är klart, det kunde ha varit värre. Hylsa, ECM eller vinkelväxel. Så ingen katastrrof i sammanhanget.
av llesrof
Dartanjang... skitskumt. Det du beskrev vsr exakt samma symptom jag hade och då var det sensorn och Volvo tog halva kostnaden så jag betalade under tusen spänn för bytet. Fast jag har för mig du har en tråd om detta där allt detta diskuterats.
av Dartanjang
Jo, jag håller med att bilen betedde sig som vid tryckgivarfel. Men eftersom den enda felkoden som sattes var för pumpen, och det systematiskt, så orkade jag inte att byta tryckgivaren på prov utan bytte pumpen. Och nu funkar bilen, peppar peppar.
av basberoende
Dartanjang skrev:
llesrof skrev:

Nej, tyvärr. Om det hade varit så väl. Det var det lite dyrare DEM0006, pumpen. Fast det är klart, det kunde ha varit värre. Hylsa, ECM eller vinkelväxel. Så ingen katastrrof i sammanhanget.

Nu fattar jag inte vad du menar att hylsan är värre än haldexenheten... Repsatsen med hylsa kostar ca 1300:- plus arbete. En beg haldex går lös på 14000:- plus arbete... En vinkelväxel går på ca 5000:- och när man har vinkelväxlen nere så byter man hylsan med.
av Dartanjang
Du har säkert rätt. Jag fick annan information muntligen. Men för mig så spelade det mindre roll då jag hade en tydlig felkod till sist och åtgärden har korrigerat felet.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]