Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Besviken
Jag har råkat ut för ett kam kedje brott, och XC90:an med V8 -05 som hade gått 12 800 mil. Den är servad enligt service intervallerna.
Enligt service manualen ska kedjan bytas vid 17 000 mil.?????
Min fråga är om uppgifterna stämmer på manualen.
Nu kostar ett motor byte 80 000 kr, så jag har alvarliga planer att skrota bilen, för jag anser det inte värt att byta motor i den.
Men det som många vet är en Yamaha V8 i XC90:orna.
Dock har jag blivit besviken på Volvo på grund av detta haveri. :|

Besviken
av Besviken
Maskinskadeförsäkring gäller till 12000 mil så tyvär gäller den inte då den har gått över 12000 mil strecket.
Den har kedja i stället för rem. Så det är kamkedjan som har gått av.

Besviken
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok men en kedja ska väl inte bytas? Haft många saabar och kedjan byts ju vid behov som när kamkedjesträckaren är ute max. Vad har du för f-bolag?
Vad har Volvo sagt om detta då?
av Besviken
Volvo ger just förslaget att byta motor för 80 000 kr.
Har Volvia sedan gammalt.
Men detta blir min sissta Volvo.

Besviken
av Besviken
Hej och tack för den utmärkta informationen.
Den motorn är som gjort för min XC90:a, men jag ska ta ett snack med Upplands Motor om detta.
För man kan undra hur deras kan kosta 37 000 kr mera? Och deras har gått mycket mera än den du anger.

Tackar och bugar
av Besviken
Hej!

Jo, 80 000 kr inkl. bytet, men 43 000 kr att byta motor låter lite mycket i mina öron.
Jag kan ta om det skulle kosta ca 20 tusen, så jag har en känning att dom lägger på rätt saftigt.

Besviken

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]