Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickii
Hej,
Jag har flera problem med min v70, men värst är att den ibland dör när man svänger och vid få tillfällen även när man kör rakt fram i låga hastigheter.
Och eftersom den bara dör så slår servon av sig, har därför varit nära att köra av vägen flera gånger för jag inte varit beredd på vad som komma skall.
Värst problem verkar vara då jag svänger vänster, minns bara ett fåtal gånger då det hänt på högersväng.
Det händer uteslutande vid låg hastighet som tex i rondeller osv.

Sist detta hände hade jag åkt ungefär 2 mil och sen vid inbromsning så går den ner på 500 varv och sen dör den helt.
Oftast så går bilen även ner på 500 varv och nästan dör vid kraftig inbromsning men sen kommer den igång igen.

Lite andra problem jag har:
Min klocka i bilen lever sitt eget liv och rusar bakåt, helljusindikatorn visar inte att jag har helljuset på och verkar tända/släcka just den lampan när den känner att det passar.
Även min färddator är besatt av djävulen, ibland syns ingenting, ibland försvinner halva översta raden, ibland hoppar bokstäverna omkring, ibland är allt spegelvänt och även sett texten vara upp och ner (!!).

Någon som vet hur man driver ut demonen som jävlas med min bil så att säga?^^
Klockan ska jag testa idag om kan ha att göra med att nån lödning har spruckit, återkommer om detta.
av TomasL
Ang. dina problem med instrumenthuset så är det tyvärr inte helt ovanligt på lite äldre P2 bilar.
Detta är svårt att göra någonting åt själv. Det finns två alternativ:
1, Köpa ett "nytt"
2, Skicka in ditt till obd tuning för rep. http://www.obdtuning.se/
1 Kolla status på ditt bilbatteri.
2 Det låter ju som ditt gasspjäll strular, nu vet ja ju int evad du har för årsmodell.
3 Som föregående skrev. Problem med instrumenthuset.

Angående att den dör när du svänger så har jag iallafall varit med om detta på andra bilmärken.
Då var det så att man hade för många nycklar hängandes på bilnyckeln vilket till slut resulterade i glapp. Har själv råkat ut för det.
Har för mig att jag läst om dett apå volvo forum oxå.
Användarvisningsbild
av Vojje
Att varvet sjunker när man svänger beror på gasspjället, som inte lyckas kompensera för den ökade belastningen från servot. Jag känner igen problemet från min, med vit etikett. Jag har nu lyckats sabba tomgången totalt genom att bryta strömmen. Ska prova att rengöra utan att demontera spjället.

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]