Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av x020377
Har just fått en V60 MY-12 med en massa "lull-lull", däribland Keyless Drive.
Är ju kanon när man kommer till bilen och ska åka iväg! Inget fipplande efter nycklar alls.

Ihop med Start/Stopp, så får man lära sig att man inte kan gå ur bilen bara för att motorn råkar stå still för ögonblicket! :D
Som sagt, bara en vanesak.

Men, när man ska lämna bilen, så undrar jag om allt står rätt till? Jag kan bara låsa bilen vid förardörren, och det är inte alltid helt optimalt.
Jag har ofta en väska i baksätet, matkassar eller annat och att i det läget behöva gå fram till förardörren känns inte helt optimalt.
Läser man manualen (har läst den två ggr + en extra gång just om Keyless), så får man uppfattningen att det ska gå att låsa vid alla dörrar, men det är inte helt tydligt. Det finns i alla fall sådana där "plattor" på alla dörrar.

Jag har hört att mobiltelefon kan störa, så jag har lagt den hemma och provat.

Är detta nåt fel?
Har jag missat nåt kryss nånstans i konfigureringen till bilen? (det går ju att låsa upp bara en dörr / alla, men detta är ju på nåt vis helt motsatt funktion) Det finns ju många val och att missa nåt är väl hur lätt som helst.

Jag vet att jag kan låsa med fjärren.
Jag har inte testat att låsa vid bakluckan, ska göra det.

Mvh Peter
av XC60
På min XC60-09 går det att låsa vid alla fyra dörrarna, borde vara så på V60 också. Är säkert en inställning i "Sensus"
x020377 skrev: Ihop med Start/Stopp, så får man lära sig att man inte kan gå ur bilen bara för att motorn råkar stå still för ögonblicket! :D
Som sagt, bara en vanesak.
Som en parantes som inte har med din fråga att göra...
Du kan lugnt gå ur bilen vid stop/start. Så fort du lossar bältet så kommer bilen hoppa över till "vanligt" tändningsläge och motorn förblir avstängd tills du startar med knappen igen.

Precis som det krävs att du är bältad för att bilen skall kunna gå in i stop/start från början.
På handtagen finns det en liten fördjupning, ungefär där nyckel öppningen borde varit på en normal, du touchar bara denna så låser bilen, på bakluckan så har du en liten gummivadderad knapp aningen till höger om öppnaren, denna trycker du in så låser den.
På min så har ett handtag varit trasigt. Sedan har jag konstaterat, att många gånger går det inte att låsa bilen via handtagen när bilen är skitig. Samt att den är blöt och saltig när temperaturen ligger runt noll grader.
Det går utmärkt att låsa från vilken dörr som helst på min bil. Men jag har inte touchplattor i dörrhandtagen, utan gummitätade tryckknappar, som man måste trycka in en bit för att det ska hända något. De har kanske ändrat designen?
Inte heller har jag möjligheten att trycka på något för att låsa via bagageluckan. Jag har sett den funktionen beskriven i instruktionsboken, men den finns inte på min bil. Bara en bred platta att trycka på för att sätta igång den elektriska öppningen.
Tycker de gummerade tryckknapparna på XC70/V70 fungerar bättre än touchplattorna på S60/V60. Om bilen var smutsig (hade en S60) så var funktionen inte 100 men ändå fungerade det överlag mycket bra även där.
Sen har Volvo gjort en miss i instruktionsboken till XC70/V70 och där är ingen tryckplatta för att låsa på baggageluckan trots vad där står i instruktionsboken.

Mvh, Kale.
Användarvisningsbild
av meko
På vår nya V60 med keyless (hämtade den i förra veckan) så kan man låsa från vilken dörr som helst samt via bagageluckan. Det sitter en gummerad knapp till höger om öppningsknappen till bagageluckan som styr låsfunktionen. Vet man inte om den så hittar man den inte! :wink:

Förresten, kan någon förklara hur Volvo har tänkt när man måste "toucha" bilen för att låsa den?? Keyless...! :roll: Detta förtar ju faktiskt en av de största fördelarna med keylessfunktionen! Greppa allt du skall släpa med dig från bilen och gå därifrån och bilen låser sig! Hur svårt kan det va? Nu måste man ju lik förbaskat trassla med matkassar, väskor, jackor, småbarn eller vad det nu kan vara för att få loss en hand och låsa bilen...!

På vår förra bil (en Renault med keyless 8) ) så räckte det med att man avlägsnade sig från bilen så låste den sig. Fungerade klockrent - alltid!! Om någon eftersläntrade sig från bilen eller om inte alla dörrar var stängda när nyckelkortet gick iväg, så låste den sig helt enkelt när dörren eller bakluckan till slut stängdes. Upplägget var "bulletproof" och funkade som sagt alltid. Det är säkert samma leverantörer av "nyckelsändare" och "mottagare" med fordonsmonterade antenner etc. till keylessfunktionen hos många olika bilmodeller, så själva grundtekniken måste finnas även i Volvos system - men varför har Volvo valt att man måste peta på bilen för att låsa den??

Eller kan man ändra det här i någon djupliggnade meny som vi har missat i bilens personliga inställningar..? :shock:
startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]