Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ska till att sälja bilen nu så jag vill att detta ska funka innan jag säljer den!

1. Det är så att blinkersen på bilen fungerar bara ibland.
När tändningen är på funkar blinkers ALLTID. Men när du slår på bilen funkar dom oftast inte, ibland funkar dom som dom ska.
(som tur är funkade dom på besiktningen! :) )
Varningsblinkers funkar ALLTID, även om vanliga blinkers inte funkar, det är ju skumt eftersom det är samma lampor!
Det jag funderade på är om det kan vara glapp i nån krets i relät? För blinkers och varningsblinkers måste väl gå i olika kretsar i relät?

2. Sen har jag även problem med att ABS lampan tänds titt som tätt.
Idag tex så lös den när jag startade bilen, men slocknade efter 15 min när jag låg i 90 utan att bromsa.
Vart ska jag börja? Hur mäter man givarna? Kan det vara så att kransarna är skitiga?

3. Sen ett annat fel som hänt mig ibland, halvljuset kan ibland helt plötsligt bara dö för mej, för att efter 20-30 sekunder komma tillbaka. (Extremt jobbigt när det är mörkt). Men helljuset funkar iaf, men inte så roligt när man möter folk eller ligger bakom nån att dra på helljuset :)

4. Kan man kolla felkoder på en sån här bil? b280f, det finns ingen sån där dosa som finns på 740...

5. Är bakluckan samma som på 740? tänkte på öppningsknappen, måste byta den.
Kolla över reläer och säkringar samt jord för olika komponenter,

Tror att du kan ha några trasiga reläer iaf på punkt 1 och 3 =)
Hade samma problem på min, det beror på fel i tändningslåset, Skulle tro att det är samma tändningslås som till 850.

Tändningslåset har flera grova +15 utgångar vilka förser flera säkringar / kretsar med ström.
Du kanske inte har tänkt på det, men samtidigt som blinkers ej funkar så fungerar nog heller ej elhissar, eftersom flera saker får spänning genom tändningslåset på den banan som ej fungerar.

Jag löste mitt problem genom att först ta reda på vilken kabel i tändningslåset som ej funkar när blinkers felar,
Sedan klippte jag av den och kopplade den genom ett kraftigt relä som styrs av en funkerande kontakt i tändningslåset istället.
Anledningen till att jag använder ett relä är för att inte överbelasta tändningslåset genom att bara koppla det till en annan utgång direkt.

På reläts utgångar blir det
85 till alltid fungerande utgång ifrån tändningslås, dvs nån +15 matning som aldrig felar.
86 till jordpunkt
30 till avsäkrad batterispänning(30 matning som redan är avsäkrad en kraftigare kabel) exempelvis +30 ingången på tändningslåset som tidigare försörjde den felande kretsen.
87 felande utgången ifrån tändningslås som ska ge bla blinkers strömförsörjning.

Efter detta fungerar allt perfekt och reperationen kostar bara några få kronor, beroende på vilka verktyg man redan har.
Man behöver multimeter, kabelskor, relä, kabelskotång, kablar, avbitare och kunskap om bilelektronik.

Anledningen till att varningsblinkers fungerar när blinkers ej fungerar är att varningsblinkersen drivs av +30 dvs direkt batterispänning för att det ska fungera då tändningen är avstängd, och vanlig blinkers är kopplat igenom tändningslåset.

Bakluckan är samma.
Det finns inget diagnosuttag.
Att halvljuset dör beror högst troligt på att ljusrelät är trasigt, det sitter till vänstersidan om passagerarens fötter fram det är ett stort svart relä märkt med 2 bokstäver.

ABS felet beror inte på att kransarna är skitiga, troligare på en dålig givare eller glapp i kabel till givare, man kan skarva kablarna på dessa givare, är det kablen som är sönder så är den troligen det fram mellan chassi och givare.
Man mäter givarna med multimeter genom att koppla loss dem, sen mäter man dem med exempelvis kilo-ohm om den är hel ska den ligga på omkring nånstans mellan 1,0 - 1,5 kilo - ohm.
1 kilo-ohm är = 1000 ohm

Men för att hitta felet måste felet vara framme då man mäter.

Felet kan också bero på annat, det är inte uteslutet men man får börja med givarna fram.

Bak är det troligen helt då det bara sitter en givare i bakaxlen som mäter mot ett kranshjul i den.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]