Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Kopplade bort batteripolen idag för att släcka motorlampan. Den slocknade för ett tag men är tillbaka igen.
Jag har tidigare fått felkod för främre lambdasond som verkstaden släckte när avgassystemet byttes.
Körde ungefär ett halvår innan den tändes igen.
Den här bilens (S80 -01 170 hkr) starkaste sida har väl aldrig varit tomgång. Men nu har den fallit tillbaka i gamla synder. Står jag still är tomgången bra.
Gasar jag till och höjer varvtalet faller varvet under tomgångsvarvtal för att sedan stabilisera sig på 800 rpm.
Släpper jag bilen i en backe med tomgång håller den varvet 800 rpm tills hastigheten når 10km/h, då dippar den till 500 rpm.

Så här har den varit förut (kanske inte så lågt som 500 rpm tidigare) men den bättrade sig efter senaste 2.0 servicen.

Vad hände egentligen när batt. var urkopplat?

Köpte bilen 2006. Då var den riktig. Bytte batteri 2008 och fram tills dess var den OK. Tänker på att jag mätte batterispänningen till endast 12.4 Volt idag. Kan ngn se ett samband. Urkopplat batt. - Tillkopplat med ganska låg spänning - Motorstörning (tomgången då alltså, annars inga probs.)
av TomasL
Verkstan bytte alltså inte lambdasond utan släckte bara felkoden.
Du får väl läsa ut felkoder igen och pekar dom ytterliggare en gång på Lambdan så får du nog prova att byta den.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Verkstan bytte alltså inte lambdasond utan släckte bara felkoden.
Du får väl läsa ut felkoder igen och pekar dom ytterliggare en gång på Lambdan så får du nog prova att byta den.
Verkstaden mätte kablaget till lambdasonden och det var OK. Om felkoden återkommer, byt sonden, var domen.
Jag ska läsa ut felkoden a.s.a.p. Konstigt dock med tomgången och batteriet.
Minns att tomgången var på detta viset precis efter 2.0 servicen för ett år sedan, men den bättrade sig sedan.
Bryter Volvo strömmen vid service t.ex. vid mjukvaruinladdningen?
av TomasL
Nej dom bryter inte strömmen normalt vid service eller uppdaterong av mjukvaran men det kan ju ha hänt något speciellt som gjorde att dom bröt den denna gång, det är ju svårt att veta.
av m2c
jag fick liknande problem när jag bröt strömmen på min bil, för mig räckte det att rengöra insidan av gasspjället med en trasa med lösningsmedel. Kanske är det så att datorn adapterar till dåligt gasspjäll och att det ändå hade gått till sig efter ett tag?
Användarvisningsbild
av Vojje
m2c skrev:jag fick liknande problem när jag bröt strömmen på min bil, för mig räckte det att rengöra insidan av gasspjället med en trasa med lösningsmedel. Kanske är det så att datorn adapterar till dåligt gasspjäll och att det ändå hade gått till sig efter ett tag?
Det faktum att jag har en felkod hjälper kanske inte till vid adaptionen precis. Men varför dippa vid hastigheter över 10 km/h och inte vid stillastående :???: .
av m2c
Nej, det är märkligt. Fast iofs fick jag felkod på luftmassemätaren när mitt gasspjäll bråkade. Bilen får väl helt enkelt fel mängd luft än den tror, och får för sig att det är någon givare som visar fel?

Att rengöra gasspjället kan du göra hjälpligt på tio minuter. Skruva bort den stora slangen som går in från luftburken till spjället, och fukta en trasa med något starkt, kanske bensin? Öppna spjället med ena handen (eller nån mejsel om du har stora händer som mig :)) och torka rent med trasan i den andra handen. Var någa precis där spjället går i kanten av huset när det är i stängt läge.
Användarvisningsbild
av Vojje
Satte i mitt gamla batteri som jag bytte bort för 2-3 år sedan. Fiasko!!! ABS-lampan började lysa och det hjälper inte att byta tillbaka batteriet.
Säkringar i motorrum och kupe´ verkar hela. Måste en felkod i ABS-systemet nollas bort av verktyg?
av Daddan
Vojje skrev:Satte i mitt gamla batteri som jag bytte bort för 2-3 år sedan. Fiasko!!! ABS-lampan började lysa och det hjälper inte att byta tillbaka batteriet.
Säkringar i motorrum och kupe´ verkar hela. Måste en felkod i ABS-systemet nollas bort av verktyg?
Jag bytte styrboxen och röd abs-lampa försvann först när felet åtgärdats (felkod finns kvar men lampan slutar lysa), orange lampa slutar lysa vid självtestet (20km/h) efter nystart/omstart om felet inte är permanent.
Användarvisningsbild
av Vojje
ABS-lampan försvann vid självtestet. Antar att mitt gamla batt. inte var så bra.
Det får hädanefter endast husera i husvagnen :lol: .

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]