Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Sonens T4 har gått hur bra som helst på sista tiden efter att den öppna dumpen monterades bort, men på en resa för ca. 3 veckor sen så började den plötsligt gå orent och bli orkeslös när jag hade den.

Jag växlade ner växel för växel ända till jag var nere på 1:an, men precis när den närapå stod still så tog den sig igen (tur det då jag precis åkte på en 2+1-väg som för tillfället var 1-filig), och det gick att ta sig hem dom sista kilometrarna som var kvar av 10-milaresan.
Eftersom vädret var regnblandat snöfall så trodde jag att fukt kommit in nånstans, men eftersom bilen sen gick helt felfritt ca. 2 veckor trodde jag att det bara var nåt tillfälligt då det var ett riktigt slaskväder vid detta tillfälle.

Men förra veckan när sonen hade så blev det likadant, fast vädret inte var så fuktigt som förra gången, och den här gången stannade den och fick bogseras hem då det vart slut i batteriet av startförsöken.
Av tidsbrist så har jag inte hunnit kolla på bilen, och jag vet inte ens om den startar, men ska göra ett försök i morgon när jag slutar lite tidigare om jag kan hitta nåt fel?

Nån som kan ha nån ide' vad som kan vara fel, utsatt för fukt eller nåt sånt?
Vill tillägga att ingen motorlampa tändes i nåt av tillfällena
av WSAB
Uppdatering, bilen startade direkt men sonen tyckte att den lät lite konstigt, men det kanske bara var inbillning?

Annars så kanske det är tätt i bränslefiltret som mopar skriver, ska kolla och ev. byta det.
Även kolla om man hör pumpen.

Även tändspolarna kan man ju kolla då den typ gick på 3 cylindrar för mig, så det är ju inte så långsökt om det är knas där?

LMM:en kan man inte göra nåt åt va? utan den är bara att byta?
Måste bilen in på verkstad om man byter den för omprogrammering eller är det bara att byta?
Användarvisningsbild
av Slyme
Jag har haft liknande problem med min V40 T4 -99 beskrivet här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=76176
Jag har bytat bränslefilter utan någon förbättring, visserligen behövde det bytas för det som kom ut ur det gamla var svart sörja ;). Idag ska jag byta bränslepumpen som är mitt nästa stalltips vad gäller att motorn dör. I synnerhet när tanken har mindre än 15 liter i sig. Jag fixade också en ELM 327 på teknikmagasinet (299 kr)och tillsammans med androidappen Torque fick jag fram en felkod (P0102), luftmassemätare får för låg ström. Det kan tydligen vara läckage på vacuumslangar eller skitig lmm. Eftersom den är ganska kostsam att byta ut så har jag fixat air mass cleaner på mekonomen för att prova en rengöring innan jag byter den.
av WSAB
Bytt filtret och i samband med det så provade vi pumpen.

Pumpen går 2-3 sekunder med tändningen på, sen slutar den pumpa (fångade upp bensinen i en PET-flaska).
Vrider man av tändningen ett ögonblick och sen på igen, så startar inte pumpen , men om man väntar nån minut så pumpar den nån sekund igen.

Nån som vet om det ska vara så?

Kan ju tänkas att det är nån säkerhetsgrej att pumpen ska stanna om den inte har nåt motstånd, just för att till exempel vid en olycka om bränsleledningen går av att inte hela tanken ska tömmas med brandfara som följd?

Vi anslöt slangarna till det nya filtret, vred på tändningen och luftade framme vid spridarna.
Lite luft kom ut, men aldrig nån bensin för pumpen gick inte!

Beställt en ny pump och ska byta i morgon, sen får man se om det var felet eller inte?

PS! När man startade bilen före filterbytet så gick den sämre och sämre efterhand, först orent, sen på 3 cylindrar, sen bara 2 lät det som.
Skulle den få bensin så borde väl lamda-lampan tändas om det kom ut oförbränd bensin i avgasröret, men den tänds aldrig så det borde väl tyda på att den inte får bensin?

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]