Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Hej har en s80 T6.Fick ett meddelande motorservice åtg nästa service.Är det nåt som man måste koppla in en dator på.Kommer lampan lysa tills man har kopplat upp den,eller kan jag släcka den med att ta bort batterikabeln.Givetvis ska jag få det åtgärdat vad det nu är.En fråga till när man tar bort batterikabeln,behöver man nån kod till stereon sen.Det fiins ingen till min har kollat alla papper jag fick med till bilen.Tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
av greeeken
Hej
Nej ingen kod ska behövas.
Meddelandet kan försvinna. Beror ju på vad det är för fel.
Användarvisningsbild
av snepo
Hej jaha så meddellandet kan försvinna.Ok vi får väl se,hoppas den gör det.Jag tycker det är irriterande med lampor som lyser,och felmeddelanden att nån lampa är trasig.Har för övrigt bytt 6 glödlampor på två månader.Är det kanske ett vanligt fel på tidiga s80.Hade en 850-93 förut .Det var likadant på den.
Användarvisningsbild
av Vojje
snepo skrev:Har för övrigt bytt 6 glödlampor på två månader.Är det kanske ett vanligt fel på tidiga s80.
Enligt instr.boken skall Volvo Original-lampor monteras. Gör du det? Det är kanske inte samma lampor du byter hela tiden?
Användarvisningsbild
av hozz
Jösses, ska det verkligen behövas "original" lampor a'la Volvo för att slippa felmeddelande. Det duger det inte att åka till Statoilmacken för en sketen glödlampa! Då får banne mig aukt. volvobutiker ha öppet dygnet runt alla dagar och inte stänga 17:00 fredag em och öppna 8:00 måndag morgon. Eller ska man ringa Assistans (ironi)?

Obs. Inget illa menat till vojjes svar utan det skrivna i instruktionsboken till bilen!
Användarvisningsbild
av Vojje
Den vanligaste lampan att byta är antagligen H7-lampan i halvlyset.
Den är optimerad för en spänning av 13.2 Volt. Om bilen matar med högre spänning sjunker livslängden dramatiskt.
Om det händelsevis råkar vara så att ens bil faktiskt övermatar spänningen är det nog inte en orimlig tanke att lampor av olika modell och tillverkare skiljer sig åt gällande den avtagande livslängden. Antagligen är inte Volvo-original "top-of-the-line" :lol: .
av TomasL
Man behöver absolut inte köpa "Volvo original" lampor.
Jag tycker dock att man ska kosta på sig att köpa lampor av någorlunda känt fabrikat när man väl köper.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Man behöver absolut inte köpa "Volvo original" lampor.
Jag tycker dock att man ska kosta på sig att köpa lampor av någorlunda känt fabrikat när man väl köper.
Philips är ett sådant känt märke med utmärka lampor.
av TomasL
Vojje skrev: Philips är ett sådant känt märke med utmärka lampor.
Ja Philips brukar göra bra lampor.
Brukar även köpa Osram eller GE.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev: Philips brukar göra bra lampor.
Brukar även köpa Osram eller GE.
Verkliga tungviktare du räknar upp. Men, fattas det inte någon. Hmm, kan inte komma på namnet just nu på rak arm.
Vad kan det vara :lol: ?

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]