Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Huzzi
Tjena alla

Har fått lite trubbel med min 945 -94 b230ft m90.
Tappade allt vatten i systemet och bilen gick varm som resultat. Hittade en slang till oljefilterfoten eller vad den nu kallas som var trasig så den har jag bytt men den tar fortfarande vatten. Har inget vatten i oljan eller vise verse, Har kört med "tryck test" i tändstift hålet o då bubblade de ingenting däremot var inte ventilerna helt bra. Bilen går lite illa 10 sek när man startar den när den stått ett par timmar eller längre. Värmen i fläkten är hyfsad men däremot kommer värmen växelvis ena minuten är de bara fläkt o nästa är de värme. Är det toppackningen ändå fast den bara läcker vid högretryck? eller är det någon annan som har erfarenhet av detta?

tack på förhand
// Jimmy

Edit: Glömde även säga att övre kylarslangen är mer eller mindre stum när man kört
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kommer trasig topp-packning som ett "brev på posten" om man råkar ut för det du beskriver. Det lättaste sättet (tycker jag) att kolla om kompressionen läcker ut i kylvattnet är att varmköra motorn till "normal temperatur" (termostaten har öppnat) och sedan fylla upp kylvatten ända upp till att det "rinner över" i expantionskärlet och låta motorn gå på tomgång. När motorn är "helt genomvarm" så ska vattennivån inte röra sig, men om kompressionen läcker ut i någon kylkanal (aldrig så lite) så börjar det rinna över efter ett tag. Det går olika fort beroende på hur stor läckan är. Det viktigaste är att vattentempen är konstant (kylfläkt och termostat måste fungera) Är det en "större" läcka märker du det omgående. Att motorn går illa några sekunder efter start kan bero på att det läcker in vatten i någon cylinder, då tar det några sekunder innan det "torkar ut" fukten så motorn börja gå på alla cylindrarna. Att kylarslangen är "stum" beror på att det är tryck i systemet. Det är fullt normalt, men kör du med en trasig topp-packning stiger trycket över "säkerhetsventilen" i kylarlocket och då "pyttsar" den ut vattnet där. Tar du bort och kör utan kylarlocket kan du "behålla" vattnet kvar i motorn länge om du måste köra med den. Tänk på att även om du kan köra med den är den forfarande trasig, och behöver "vård" relativt omgående.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
När min motor blåste packningen efter en varmkörning (betoning på varm) så gick den bra en stund tills den vart varm sen började den sakta trycka ur sig vatten. Gasade jag när den började vart det som en fontän med vatten ur kärlet sen gurglade det till så sjönk nivån igen. Efter ett par minuter steg vattnet igen och sen sjönk det osv.
Hade jag varv på den när den började trycka vatten så tömde den kylsystemet på nolltid men då läckte den 1/4 av bägge mittencylindrarna också :lol:

Som en liten bonus kan jag bifoga en bild på vad en läckande topplockspackning kan ställa till med om man har ett lock som inte släpper ut övertryck :lol:
Bild
Dragspelet till höger är resultatet :lol:
Användarvisningsbild
av Huzzi
Det låter som att man får ta sig mod att slita av toppen o byta packning. Volvo original packning borde väl hålla för en org b230ft med lite uppställt tryck?
Känns som att de kan dra med sig en hel andra saker som grenrörsbultar osv :/
För jag gissar på att kylarcement o allt vad de heter är ingenting o hälla i?
// Jimmy
Användarvisningsbild
av päpplet
en B230 rena barnleken så de fixar du på en dag att riva av toppen :) Det kunde varit värre (min var en 16V) :wink:

Kylarcement = ajabaja

edit: Trycker den ut kompression i vattnet är det bara att sniffa lite i vattenbehållaren för där ska det lukta avgaser då
Användarvisningsbild
av Huzzi
Man får bara hoppas att toppen klarade sig o inte blev krokig.. För körde den duktigt varmt. Började till o med knacka :/
Men om det inte är packningen vad skulle de annars vara?

// Jimmy
Användarvisningsbild
av lennarte
Man får bara hoppas att toppen klarade sig o inte blev krokig.. För körde den duktigt varmt. Började till o med knacka :/
Har den varit så varm är det alldeles säkert topp-packningen. Det skadar aldrig att plana av toppen. Oftast räcker det med några tio-n delar. Har den varit "duktigt" varm ska du absolut kolla den noga. Både var det gäller "skevhet" och sprickor. B23-orna var lätta att "spräcka" mellan ventilerna, kanske B230 är lika känslig. Har den varit så varm att den ha "knackat" i vevlagren? Eller vad var det som "knackade. Har du hydrauliska lyftare på den? Dom kan knacka om oljan blir riktigt varm, men har oljan varit så varm är det nog idé att kolla på lagren i alla fall. Kolla även motorblocket (skevhet) om den varit så varm.

Mvh
Lennart
av bodhii
När jag bytte toppackning lämnade jag in toppen till motorverkstad för planing, provtryckning, och tvätt, det kändes som om det var lika bra när skiten ändå var bortplockad. Det kostade mig 1600 kr, men jag anser ändå att det var värt det. Dock hade bilen aldrig kokat i min ägo.

Tänk bara på att vända packningen rätt! Kolla även över mynningen på expansionskärlet så att det inte är tätt där också som de var för mig, antar att gubben innan någon gång haft i cement.

mvh
Användarvisningsbild
av Huzzi
lennarte skrev:
Har den varit så varm är det alldeles säkert topp-packningen. Det skadar aldrig att plana av toppen. Oftast räcker det med några tio-n delar. Har den varit "duktigt" varm ska du absolut kolla den noga. Både var det gäller "skevhet" och sprickor. B23-orna var lätta att "spräcka" mellan ventilerna, kanske B230 är lika känslig. Har den varit så varm att den ha "knackat" i vevlagren? Eller vad var det som "knackade. Har du hydrauliska lyftare på den? Dom kan knacka om oljan blir riktigt varm, men har oljan varit så varm är det nog idé att kolla på lagren i alla fall. Kolla även motorblocket (skevhet) om den varit så varm.

Mvh
Lennart
Jag är inte så jätte duktig på o höra vad som knackar osv men jag antog o tror att det var vevlagrena. Dock så knackar den inte längre och har bytt oljan.

// Jimmy
av 240rally
Det du hörde knacka var antagligen spikningar och det kommer när den blir över varm.
En planing av toppen är ett måste, dels för att den garanterat slagit sig och för att
få en fräch tätnings yta mot nya packningen, borde inte kosta mer än 500:-

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]