Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, dragit av övre luftnippel. sitter 3 st på min 240 vänster fram. Provade med någon utdragare som skulle gänga ut den men den rök av och sitte br kvar. Hur får man ut resten av skruven och det som sitter kvar enklast? Borra ut den kanske men vill ju inte ha spån i oket sen ju?
Senast redigerad av 1 DieselJohansson, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo264GLE
DieselJohansson skrev:Provade med någon utdragare som skulle gänga ut den men den rök av och sitte br kvar. Hur får man ut resten av skruven och det som sitter kvar enklast? Borra ut den kanske men vill ju inte ha spån i oket sen ju?
Hmm, jag vet inte hur en "avdragare" till en nippel skulle se ut.. Men om jag drar av en nippel så brukar jag ta loss bromsoket eller låta det sitta kvar och sen som du tänkte borra ut den. Kanske riskerar man att få in spån men jag brukar tänka att oljan som rinner ut tar med sig det. 8)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tror nääästan du får ge dig på att byta oket. Har nippeln väl gått av är det inte lätt att fixa.

Men annars är det bara att borra, och försöka jaga tag på en gängtapp med rätt dimension så du kan rensa ur skiten och dra i en ny nippel sen. Kanalen för vätskan är ju ganska liten, så det är väl ingen jätterisk att det ramlar in så mycket skit. Luftar du sen kommer det ju ut om det inte lyckats komma ner till kolven och lagt sig till rätta där. Det svåra blir ju att inte förstöra botten på hålet där nippeln tätar. Borrar man för djupt är det ju just det som händer, men samtidigt måste man borra hela vägen för att få bort allt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ner på en seriös skrot och köp ett begagnat.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Fluffen
Mutter och svets är bra till avdragna luftningsnipplar, kan vara lite tight på 240 oken men det borde gå.
Borra med en avbruten skruvurdragare i ger jag inte så mycket för då de brukar vara betydligt hårdare än själva nippel vilket gör att du aldrig kommer kunna borra rakt.
av DieselJohansson
Resultatet blev tillslut att jag fick byta oket, som tur e hade jag redan ett liggandes. Testade att borra först men när jag borrat in nårgra cm märkte jag att det gått åt helvete, nej gick inte att borra rakt då det var mer än nipplen som skulle borras igenom ju.

Tack alla för hjälpen.
Hej

En metod som jag har praktiserat vid avdragna bromsnipplar.

En begränsad, rejäl kyss med gassvetsen på området vid nippeln.
Därefter knacka dit en lämplig torx-bit i hålet i den avdragna bromsnipplen.

Jag är väl medveten om att man risker att förstöra packningar och o-ringar men än så länge har jag inte fått några problem med oken efter behandlingen.

(Fick bla ordning på bromsarna på en gammal lt31, 79a på det sättet

mvh Baikal
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Har ni kollat att säkringen är hel, sv&a[…]