Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har funderat på vad som är bäst för automatlådan när jag drar tungt släp eller husvagn.

Till att börja med har jag 170hk motorn med vanlig automatlåda, alltså inte med geartronic funktionen. Tycker att det är en bra dragbil och jag drar tunga släp lite då och då, kör alltid på läge 4. När jag har husvagnen på (1450 kg) och kör i 80 km/h med farthållaren känns det som att bilen ligger i "fjärde växeln" och tuggar på, blir det uppförsbacke och bilen inte orkar så lägger den i tredje växeln. Utan farthållare i samma situation ligger även då på fjärde växeln, men blir det uppförsbacke eller liknande så det går lite tyngre så börjar lådan "slira" istället för att lägga i tredje växeln. Slira är möjligtvis fel ord, men varvtalet ökar fastän inte lite mycket som i fallet med farthållaren i och lägre växel läggs i. Varvtalet kanske ökar med 500 varv eller så.

Vad mår bilen bäst av?
Användarvisningsbild
av Vojje
Menar du att lådan använder lock-up när farthållaren används, men inte annars?
Lock-up är bäst.
Användarvisningsbild
av Fisch
Lock-up går i i båda fallen. Men använder jag farthållaren ligger bilen kvar på lock-up längre, tex när vägen lutar uppför. Skulle jag inte använda farthållaren skulle bilen släppa lock-up och varva kanske 500 varv mer för att sedan lägga i lock-up när vägen planat ut.
Användarvisningsbild
av Vojje
Fisch skrev:Lock-up går i i båda fallen. Men använder jag farthållaren ligger bilen kvar på lock-up längre, tex när vägen lutar uppför. Skulle jag inte använda farthållaren skulle bilen släppa lock-up och varva kanske 500 varv mer för att sedan lägga i lock-up när vägen planat ut.
Farthållaren i då alltså :!:, och rattmuff på :D .
Användarvisningsbild
av Vojje
Antar att bilen sackar mer med farthållaren då den behåller den högre växeln.
Kan det vara så att du kompenserar med gaspedalen och triggar en växling när du kör utan farthållare?
Användarvisningsbild
av Fisch
Lite måste jag ju kompensera med gasen när vägen börjar luta uppför. Men tycker inte att jag gör det märkvärdigt mycket. Med farthållaren i kompenserar ju bilen själv med gasen utan att trigga en växling, den segdrar.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det är olika växlingsprogram för farthållare och "normal körning".
Så det är mycket troligt att den har mer lock-up när du kör med farthållaren. (Kanske för att åka mer ekonomiskt)
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:
Fisch skrev:Lock-up går i i båda fallen. Men använder jag farthållaren ligger bilen kvar på lock-up längre, tex när vägen lutar uppför. Skulle jag inte använda farthållaren skulle bilen släppa lock-up och varva kanske 500 varv mer för att sedan lägga i lock-up när vägen planat ut.
Farthållaren i då alltså :!:, och rattmuff på :D .
Jag är lite trött på dina "kommentare" Vojje.
Har du inget att riktigt att tillföra så vänta gärma tills det kommer ......
:???:
Användarvisningsbild
av Vojje
wissel skrev:har du kollat att skifta hjulen ?
fälgvajsing ????
felmonterade, fråga mig bara inte om hur
Bekymmersamt.
och här har vi ett exempel på en typisk wissel-kommentar. Världsklass, jag säger bara världsklass.

Är det något som är irriterande vid körning i kuperad terräng med farthållaren i, så är det ideliga växlingar upp och ned.
Bättre då för lådan att segdra så länge motorn orkar, vilket tydligen Volvo gör.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]