Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaasedal
Hej Allesammen,

Min far har just kjöbt en V70 II, MY08, og er mye nöjd med den.
Men han har oplevet en lille mystisk ting, når bilen er kold, de første 5 kilometer, da er servostyrningen super sensitiv, den er svær at holde på vegen.

Er der nogen andre som kender til det problem?

På forhånd tak,

Mvh. Anders Gaasedal
Användarvisningsbild
av gaasedal
apersson850 skrev:Har den så kallad progressiv servo eller vanlig?
Det vet jag faktisk inte... hvordan ser man det?

Men det er kun ved kallstart, der er ingen problemer siden hen når man åker langsamt, da fungerer alt bra, men dom förste 5 kilometer er den mye sensitiv...
Användarvisningsbild
av Degdala
Jag hade problem med ojämn servoverkan när bilen var kall, det berodde på låg oljenivå i servon.
Det var inte lika drastiskt, men det kan vara värt att kolla upp nivån.
Jag vet inte var behållaren sitter, det fixades på servicen.
av Rådlös
På låg fart är servostyrningen markant lätt, men blir tyngre när man kommer upp i lite fart. Detta är Progressiv Servo.
Det här är kanske inte så lämpligt att prova på några vägar med tanke på övriga trafikanter i landsvägsfart. Så tag med bilens chassienummer och fråga en auktoriserad Volvoverkstad. Dom bör kunna ta fram uppgifter på detta. Om det är något fel så blir det ju ändå ett jobb för en verkstad.
Användarvisningsbild
av apersson850
Åtminstone i min bil finns det en inställning för hur lätt man vill att styrningen ska gå. Den finns bara om man har progressiv servo.
Användarvisningsbild
av kristianmann
apersson850 skrev:Åtminstone i min bil finns det en inställning för hur lätt man vill att styrningen ska gå. Den finns bara om man har progressiv servo.
Finns inte i min 2008-model med "progressiv" servoverkan.
Men de andre siger, så tjeck olieniveauet i servobeholdere. Den sidder i højre side (bilens) foran motoren. Min far har en 2009 som har kørt 11000 km, og i den er servopumpen lige stået af. Heldigvis på garantien. :)

Mvh,
Kristian
av pergrein
Det ska finnas en inställning (3 lägen) i din med för jag hade det i min S80 MY08. Ska finnas under "bilinställningar" och så "rattmotståndnivå" allt enligt instruktionsboken. Har du ej denna inställning sa har du ej Progressiv servo.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av gaasedal
kristianmann skrev:
apersson850 skrev:Åtminstone i min bil finns det en inställning för hur lätt man vill att styrningen ska gå. Den finns bara om man har progressiv servo.
Finns inte i min 2008-model med "progressiv" servoverkan.
Men de andre siger, så tjeck olieniveauet i servobeholdere. Den sidder i højre side (bilens) foran motoren. Min far har en 2009 som har kørt 11000 km, og i den er servopumpen lige stået af. Heldigvis på garantien. :)

Mvh,
Kristian
Tack for hjälpen allesammen! :-) , det var olien det var galt med - forhandleren gik med på at skifte det på garantien :-)!

PS. Fed Volvo Kristian !! :-)
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]