Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
Jag körde 17-tummare både på min Fas1 och nu på min Fas2. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt utan att sänka.
Användarvisningsbild
av V40sport
Jag tycker att det kanske ser fjompigt ut med endast ett par... Kör på 4 st. direkt.
Skämt åsido:

När man monterar andra fälgar så är det egentligen hjul man måste prata om. Fälg och däck.
Egentligen handlar mycket om den sk. Optiken. Hur ser det ut med dessa hjul på bilen? Det kanske inte går att bara ta en fälg med rätt bultmönster ET och navhål. Gummit måste ju passa i hjulhuset också och inte ta i nånstans vid fulla rattutslag.

Original är det ganska gott om luft i hjulhuset på dessa bilar och med rätt kombination av fälg/gummi så blir det ingen skillnad där. Personligen tycker jag en lätt sänkning ser rätt ut i kombination med annan dimension på hjulen. Original levererades dessa bilar med 15 tums fälgar och 185/65 - 195/60 däck och rejält med luft runt om...

Jag kan tipsa om en sida, bland flera, där man själv kan räkna ut skillnad i rullomkrets - innan montage av andra hjul.

:idea: http://www.guson.se/hjulomkrets.php (Moderator får ta mig i örat om jag begår något fel här)

Som ett exempel kan jag nämna att min V40 är typgodkänd med däcksdimension: 195/60 R15 88V.
Om jag nu väljer en 17tums fälg med passande däck, bör detta ha dimension 205/45 17 för att inte avvika alltför mycket från den godkända rullomkretsen. Vägverket tolererar endast rullomkrets som håller sig inom plus/minus 5% från typgodkännandet. Det är inte bara lagen som styr detta. För stor, eller för liten rullomkrets leder till förändrade köregenskaper, bensinförbrukning, etc. etc... Alltså bör man lägga sig så nära den godkända rullomkretsen som möjligt. En sån där sida gör det möjligt att experimentera lite med olika dimensioner innan man byter på riktigt.

Stora fälgar och däck med mindre profil kan se konstigt ut på en bil, om man inte samtidigt justerar markfrigången. Trots att omkretsen är den samma luras ögat av optiken och vi tittar på en XC40...
Det finns dock inga rätt eller fel i detta utan blir till sist bara en fråga om tycke och smak. Om man köper fyra sänkfjädrar från en känd leverantör och dessa sänker med 4cm , eller 40/40 så behöver man inte samtidigt byta sina stötdämpare. Om bilen ska sänkas mer rekommenderas att man samtidigt byter dämparna eftersom dessa kan bottna vid ett genomslag och haverera. Framför allt är de främre fjäderbenen känsliga för denna operation.

Sen kan man ta allt till en högre (lägre) nivå och montera Coilovers på bilen. Därmed följer möjligheten att exakt kunna justera höjden på bilen och "trimma" in hur allt ser ut och också hur vägegenskaperna ska vara.
Fast det är kanske en annan historia...
Användarvisningsbild
av thorell
Ett mycket utredande och bra svar v40sport!

Som ett tillägg till mitt första och sammanhanget torfiga svar så hade jag på min Fas 1 en uppsättning 17-tums femekerfälgar från AEZ, med däckstorlek 215/40-17, vilket JAG tyckte passade alldeles utmärkt utan att sänka bilen.

Nu, på min Fas 2, har jag också 17-tums femekerfälgar (random noname-brand) med samma däckprofil, och jag tycker de gör sig bra utan sänkning även på denna bil.

Som sagt handlar det här om tycke och smak, och det finns säker de som tycker att min bil är alldeles för hög.

Även om jag tycker att mina bilar varit lagom höga med originalfjädrar så ligger de på gränsen, jag har sett flera V40s på blocket med originalfjädring och 18-tummare, och de ser på tok för höga ut för min del.

I sammanhanget ska tilläggas att jag åker väldigt mycket bil, och komforten högt prioriterad. Hade det varit utseendet som var det viktiga för mig hade jag definitivt krängt på ett par snygga 18" samt sänkt bilen. Men som jag upplever det så är 17-tummare den (för mig) perfekta avvägningen mellan, komfort, utseende och väghållning.

Fan, nu blir jag sugen att kränga på sommarpuckarna... Med det här mildvädret känns det meningslöst att kuska omkring med 15-tummare och dubb. Dessutom är bilen så tråkig att titta på, även om det är femekers aluminiumfälgar (om än i fulare design) som gäller på vintern också.
Användarvisningsbild
av V40sport
Inget svar är för torftigt. Tycke och smak kan diskuteras till tidens ände. Mitt måtto i fordonssammanhang är: Original är aldrig fel.
Har sett "sänkta" bilar som är så makalöst låga att all körbarhet är borta. Man undrar varför det blir så. Det sk. tyskstuket är jag rätt främmande inför, på tal om smak.

Originalhjul och inte riktigt så original hjul...
BildBild
Rullomkretsen på det högra hjulet är 1,1% mindre än originalhjulet. På den högra bilden är dessutom coilovers monterad och dessa sänker 60/40, som det heter. 6cm fram och 4cm bak.
Detta är ett exempel för att åskådliggöra mitt resonemang om luft i hjulhuset och optiken.
Att jag använder egna bilder är mest av praktiska skäl och inte för att jag vill framhäva mig själv. Desutom får jag leva med en låg och ganska stötig bil.

Blir duktigt avis på dig thorell, som kan överväga att lägga på sommahjulen. Där jag sitter nu är det mera läge med en Volvo Valp...
:)
Användarvisningsbild
av thorell
Jag har tyvärr inga bilder på min bil med 17-tummarna på, men utseendemässigt så ligger den mittemellan dina bilder. Till saken hör också att jag tycker din högra bild än aningen för låg för min smak :)

Sen vad gäller sommarpuckarna så överdrev jag väl en smula. Här i norra Götaland är det nu runt nollan och svartis, så dubbarna behövs väl som mest. Men emellanåt kommer det fina milda dagar utan nederbörd, och då blir man ju förbaskat sugen :)
av jockejo
Jo är sant, är lika bra att sätta på fyra stycken direkt :) Tack för alla bra tips!!! Grejen är den att sommardäcken börjar bli dåliga och tänkte fräscha upp den lite till våren med några nya/nyare däck och fälg. Har några pågång men dimension 225/45 17 Har kollat upp på sidan med rullomkrets, men funkar bredden i dessa hjulhus?
Användarvisningsbild
av thorell
jockejo skrev:Jo är sant, är lika bra att sätta på fyra stycken direkt :) Tack för alla bra tips!!! Grejen är den att sommardäcken börjar bli dåliga och tänkte fräscha upp den lite till våren med några nya/nyare däck och fälg. Har några pågång men dimension 225/45 17 Har kollat upp på sidan med rullomkrets, men funkar bredden i dessa hjulhus?
Jag kör (och körde) som sagt på 215/40-17, vilket motsvarar original så bra som möjligt. Så "dina" däck får större rullomkrets, vilket inte är någon höjdare (enligt polis och besiktningsgubbar). Vad det har för effekt annat än att hastighets- och trippmätare samt färddator visar fel vet jag inte.

Vad gäller bredden så upplever jag mina 215 (7,5tum) i bredaste laget. Det går att ta fullt rattutslag utan några bekymmer osv. Men om jag skulle våga mig på bredare, samt högre, puckar, det vete fan.
Användarvisningsbild
av thorell
klacken skrev:225/45-17 kommer ta i vid fullt rattutslag.
Då var det som jag misstänkte. Tråkigt för TS.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]