I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Whoff
Glad gröngöling som idag hämtar min V70:a AWD, -01:a med stora motorn. Bilen har för mig en hel massa på pluskontot och är noga genomgången på aukt verkstad, verkar vara en mycket välmående motor och i övrigt välskött kärra, ej tidigare chippad. 23 000 mil på mätaren. Det stora minuset är såklart förbrukningen. Försökt navigera mig i djungeln av företag som erbjuder olika lösningar för att få ned förbrukningen och läsa på för att kunna avgöra om detta är något att satsa på. Det finns ju en del även till bensinare numera tycks det. Någon som kan hjälpa en oinvigd med detta? Är det värt tusenlapparna? Risker kontra fördelar? Vilken variant bör man i så fall välja av de som finns till bensinturbo-motorer? Krävs det att man skaffar till även andra delar för att motorn sedan ska må bra? Tips på seriösa ställen som håller vad de lovar när det gäller att få ned förbrukningen utan att tappa en hel massa effekt? Vissa låter onekligen lite för bra för att vara sant och Eco är ju lätt att "slänga sig med" som term... Är externa enheter att betrakta som "ful-boxar" eller finns det bra sådana lösningar? Finns det andra rekomenderbara sätt att sänka förbrukningen (Kör hyffsat snällt redan o bilen kommer att rulla mestadels på motor/landsväg). Tacksam för alla tips från en som vill lära sig mycket!
Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Hej! Volvo V70 -07 2.4 Bensin Har ett missljud som[…]

Har en Volvo C30 med D2 (1,6 l diesel ) motor och […]

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]