Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KarlGerhard
Hej!
Skulle byta pinnbultar bak på 940'n för ett par dagar sedan, dessvärre bröts bulten som fäster oket vid chassiet.
Resterna sitter nu i chassiet och det går inte att greppa från något håll.
Kom på den 'briljanta' idén att man kunde borra ett hål i bulten för att sen använda en 'skruvutdragare' från biltema, det blev knappt ett märke trots en halvtimmes borrande.
Det enda jag kan komma på nu är att svetsa dit någon form av nytt huvud för att kanske kunna skruva ut den men jag har ingen tillgång till svets så det blir ett enormt stort projekt.

Är det någon som har tips eller idéer så mottages dessa varmt! Hjälp! :wink:

Vänligen, KarlGerhard
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tyvärr är nog metoden du nämner den enda möjliga. Sen som ett tips så skall man i regel värma med t.ex. Biltemas gasolbrännare och då på godset där bulten går, det är för att få gänglåsningen att släppa. När man väl fått gänglåsningen att mjukna så brukar det gå rätt lätt att få ut bultarna.
När man återmonterar skall gängorna rensas och ny gänglåsning appliceras, en droppe räcker.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av KarlGerhard
Tack, ska se mig om efter en svets då.
Ja, gasolbrännare är ju smart, borde givetvis tänkt på det innan man började dra.
Var köper man gänglåsning?

Vänligen, KarlGerhard
Användarvisningsbild
av Vojje
gnestakalle skrev: När man återmonterar skall gängorna rensas och ny gänglåsning appliceras, en droppe räcker.

Mvh GK
Nästan, men inte riktigt. När man återmonterar använder man nya bultar där droppen redan är applicerad av Volvo.
Om föregående montör gjort på det viset hade detta aldrig hänt. Allt kan/ska inte återanvändas, även om det kan verka miljövänligt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan du tala om för mig varför man inte kan återanvända bultarna, jag är fullt villig att ta till mig vettig information.

Mvh GK
av 2444ever
Jag har också hört att man inte ska återanvända bultarna till oken, men det gäller kanske bara nyare modeller än den som tråden gäller.
I så fall är det väl för att det bygger på att bultarna skall "sträckas" eller vad det kallas, alltså moment plus x grader.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]