Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

För att göra bilen (en 745 GL -90) något mer trivsam i vintermörkret försökte jag idag laga all trasig belysning inne i kupén (enstaka lampor i instrumentbelysningen, växelväljare etc.) Tyvärr har jag inte fått ordning på dörrkontakten och bakre askkoppsbelysningen. Problemen yttrar sig så här:

1. Från dörrkontakten vid förardörren går tre sladdar: en svart/vit, en röd och en brun. Den svart/vita och den bruna försvinner in i dörrkarmen och når förhoppningsvis sitt mål någonstans därinne. Den röda slutar i ett hästskoformat kontaktbleck som suttit fastskruvat någonstans, men nu uppenbarligen lossnat. Hur kommer man in i dörrkarmen för att fästa denna sladd och var ska den sitta? Innerbelysningen lyser nu hela tiden när strömsällaren står i läget för dörrstyrning; varningslampan i dörrgaveln lyser däremot aldrig.

2. Enligt min lokala Volvohandlare (Bilia Segeltorp) har lampan som ska sitta ovanför bakre askkoppen (och som även lyser upp mittenfacket bakom handbromsen, W2,1x4,6d) utgått och ersatts av en snarlik modell, som dock sitter fast i en lamphållare med två kontaktbleck för kabelskor. Detta är en exakt likadan lampa som sitter i växelväljarbelysningen. Tyvärr passar inte denna lamphållare vid bakre askkoppen; kabelskorna där är alldeles för stora, och den lilla lamphållaren har inte rätt form för att passa i det befintliga utrymmet. Ett försök att dra loss lampan från lamphållaren fick resultatet att lampan bröts sönder. Går det fortfarande att få tag i W2,1x4,6d utan den fastbyggda sockeln?
Tack för hjälpen så här långt! Versionen av glödlampan med lamphållare ser snarlik ut, men den tycks inte kunna dras ut från lamphållaren utan att bli obrukbar. Biltema verkar dock ha rätt version!

Det mystiska med dörrkontakten är att ger två "motsatta" fel (innerbelysning alltid på; dörrvarningslampa alltid av).
Eftersom Bilia ligger närmare än både Biltema och Mekonomen försökte jag en gång till. Det visade sig då att bara man pratade med rätt person så kunde denne hämta den utgångna lamptypen från ett "hemligt" lager!

Problemet med den lösa sladden till dörrkontakten kvarstår.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]