I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av WthFck_
Hur ska jag trimma en Volvo 740 GL -88 med B230F motor på billigast sätt? Skriv gärna upp några hemsidor som jag kan få hjälp av.

Vad behöver jag byta i motorn för att sätta i en turbo?

Flyttade till rätt forum.
Mvh Ramon /Admin
av WthFck_
Jag vet inte riktigt, kan ingenting när det gäller trimning.
Men jag vet att man känner de här "suget" när man har en turbo i bilen. så vad tror du det skulle kosta och vad behöver man byta för att sätta dit en?
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag är inte helt säker, men tror att det är rätt svårt att få igenom bilen vid besiktningen om du hänkar på en turbo. Det är rätt mycket som bör bytas i så fall med, för en turbomotor har som regel inte samma delar som en sugis.

Så om du är sugen på en turbo så är det billigaste nog att köpa en komplett turbomotor och stoppa i din bil (lite osäker ang. besiktning här med, men tror det funkar ok. Kan man kolla upp hos bilprovningen annars.), om du inte vill byta bil helt och hållet. Det vore det enklaste egentligen, för det är jobb med att byta motor också, för grejen är den att det inte "bara" är att byta motor. Turbobilar har kraftigare koppling etc. också...

EDIT: Välkommen till forumet förresten :D Såg nyss att du är ny här :lol:
av WthFck_
Hehe tack för att du välkomnar mig! :)

Kan jag inte som enklast plana topplocket lite, sätta i sportluftfilter i original luft burken och kanske nått mer?
Vill även veta hur mycket jag kan plana?
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag vet inte om det finns någon motorrenoverare i Tibro, men i Skövde precis efter Överskottsbolaget och innan Svebry, så har du "Freds Motor" som renoverar och trimmar motorer. Jag var där förra sommarn och tog reda på lite priser.

Plana toppen ville han ha 500kr för i fjol. Vilken topp har du? 530? På vår 531 topp som sitter i 944an kan man plana cirkus 1mm innan man bör köra med ställbart kamdrev samt annan kamrem (tror det gäller samma sak för 530, säkrast är att kolla med de). Man kan plana mera, men då får man köra med en Ford-rem som är identiskt med Volvo-remmen, med den enda och viktiga skillnaden att den har en kugge mindre, samt ställbart kamdrev. Men 1mm är ok i de flesta fall, såvida toppen inte vart planad innan.

Sen så kan man radialfräsa ventilsätena, kostar ca 1100kr. Ytan jämnas ut etc. så att mer avgaser kan "färdas" in och ut fortare, man jämnar liksom till ytan på ventilsäte på avgas samt insugssidan.

Om det är 530 toppen du har så vinner du en del på att porta kanalerna (man vinner inte lika mycket på 531 toppen för där är kanalerna mer optimerade enkelt förklarat). Detta vet jag inte pris på, för han som arbetar på Freds gör det inte själv, men han har en snubbe som kan fixa det.

Detta var de billigare bearbetningarna man kan göra på toppen. Sportluftfilter kan du sätta dit om du vill (finns ju insats-sportfilter med) eller open-air. Vad har du för kam i nu? Om du inte har en så vass kam, så kan ett byte göra en del med.

Detta var nog alla de billigare tipsen jag kommer på just nu iaf.
av WthFck_
Det låter väldigt bra alltihop. Tyvärr så vet jag inte vad jag har för topp eller nått annat. Vad jag vet så är allt original delar. Bara en gammal gubbe och morsan som haft bilen innan mig, så frisk är den!
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, om du ställer dig så du har grenröret framför dig (om man ser bilen framifrån så står du alltså på vänster sida), och kollar på toppen, så brukar det vara ingjutet ett nummer. Ifall jag inte minns fel så står det vid mitten av toppen, men man ser det ganska lätt. Leta efter tre ditgjutna siffror... Om allt är original så kan du ju byta kam till en vassare också. Förresten, priserna gäller ej demontering/montering av topp! Så du får demontera toppen och ta med den till Freds Motor själv.
av WthFck_
Okej, jag får kolla det imorn då.
Vad ska jag köpa för kam då, vart får jag tag på en sådan och vad kan en sådan gå på?
Sen tänkte jag, va hette de stället som kunde plana toppen åt mig i skövde? Får jag plocka bort toppen själv eller kan jag ta med hela bilen till honom? Och hur lång tid tror du han tar på sig? Kan jag lämna bilen till honom, gå runt och kolla lite i stan så är han färdig efter nån/några timmar?

Har börjat styla bilen lite, är 17 år så ekonomin är lite snål.
Men har påbörjat lite :D
Har satt på sportfjädrar runt om, satt på ögonlock och imorn ska jag sätta på sidokjolar. Eller hämta dem iallafall :P hehe
av WthFck_
Oj läste inte riktigt av vad du hade svarat innan. Glöm dom frågorna du redan svarat på :P Ber om ursäkt
Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]