Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Manoff
Hej har en 242 75 pågång utan motor och med bortplockad el som jag eventuellt hade tänkt köpa men då hade jag tänkt att det vore mycket trevligare med en f motor i den men då kommer problemet med elen som inte riktigt är min grej.
Har sökt runt lite men med rätt dålig info på hur det hela går till och vore tacksam fall någon som gjort detta kunde komma med lite respons så jag vet vad jag ger mig in på innan jag köper bilen.
Förutse att jag ska använda mig av en komplett motor från en 240 med lh 2.4 vad är det jag behöver göra med motorn för att kunna ha den i bilen och kunna starta upp och bara börja köra med?
Och somsagt är elen relativt "bolt on" eller behövs de större ingrepp isåfall vad?
Bränslepumpar och tank måste jag väl också plocka från en nyare 240 antar jag?

Mycket tacksam för svar
av rd350
Skaffa en skrotad bil och ta motor och el ifrån, det blir mycket lättare och billigare. Det är som du skriver med tanken den måste du ta från nyare bil än 79. Kolla tankarmaturen noga på bilen eller tanken du köper då det är en svaghet på dessa annars pålitliga bilar (rost!)
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]