Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av r3zz1
Tjaa ska byta lite packningar på min 740 glt 16 ventilare motor: b234F
Och jag hittade på nätet hur man demonterar och monterar.

Men det står att man ska sätta markeringarna där dom ska vara sedan ett och ett halft varv medurs. jag undrar varför man ska sätta alla remskivor ett och err halft varv förbi markeringarna ? snabba svar tack.
av r3zz1
r3zz1 skrev:Tjaa ska byta lite packningar på min 740 glt 16 ventilare motor: b234F
Och jag hittade på nätet hur man demonterar och monterar.

Men det står att man ska sätta markeringarna där dom ska vara sedan ett och ett halft varv medurs. jag undrar varför man ska sätta alla remskivor ett och err halft varv förbi markeringarna ? snabba svar tack.
så har dom skrivit.

6. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens.

7. Lossa spännarens låsmutter och vrid vevaxeln två varv medurs tills inställningsmärkena stämmer överens.

8. Vrid vevaxeln medurs tills kamaxelkugghjulens märken står 1½ kuggefter märkena i kåpan.

9. Dr åt spännarens låsmutter

10. Återmontera resterande komponenter i omvänd ordningsföljd
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det står i och för sig et och ett halvt kugg efter markeringarna. Jag har aldrig bytt kamrem på en 16ventilare men vad jag kan gissa mig till är instruktionerna i fråga när du skall justera remspännaren. Du får väl avvakta och se om någon med mera kunskaper dyker upp.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av zamme
så har jag aldrig gjort på min, jag gör så här
* ha markeringarna där dom ska va
* o på med remmen
* snurra vevaxeln ett varv
* o kolla markeringarna så dom fortfarande stämmer
oljepumpens drev markering kvittar var den står, för den driver ju bara oljepumpen på B234f.

om du ska byta balansaxelremmen med så ha koll på markeringarna, så det inte blir fel balans. men om du inte ska byta den så klipp av den så blir motorn lite rappare :P
av r3zz1
zamme skrev:så har jag aldrig gjort på min, jag gör så här
* ha markeringarna där dom ska va
* o på med remmen
* snurra vevaxeln ett varv
* o kolla markeringarna så dom fortfarande stämmer
oljepumpens drev markering kvittar var den står, för den driver ju bara oljepumpen på B234f.

om du ska byta balansaxelremmen med så ha koll på markeringarna, så det inte blir fel balans. men om du inte ska byta den så klipp av den så blir motorn lite rappare :P

hehe okej :P vill få reda på varför man ska vrida ett och ett halft varv. Remmen ska ju sitta på när den står 1,5 varv framåt .
Jag vet hur man byter remmen men aldrig hört det jag skrev om :P

Aa ska klippa balans remmen :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan ju finnas en anledning till att balansaxeln finns, jag tror inte att Volvo satt dit den för skojs skull.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har kört i flera år utan balansrem, det går alldeles utmärkt. Det påstås att det skall ge 20hp mer, men det vet jag inget om. Det var gjort några mil innan jag köpte den så jag har ingen erfarehet att köra med balansrem.

Mvh
Lennart
av rd350
Balansaxelremmen är bara att ta bort! När det är kamremsras på en 16v är det oftast den som gått av och "hamsat in sig" i den andra remmen. Sätter man ändå dit den ska man se till att inte spänna den för hårt, den ska kännas ganska lös. Men som sagt, många kör utan...
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]