Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en c70 t5 1998 årsm. som det sitter coilovers monterat runt om. Fördelen med detta är ju att väghållningen är grym men nackdelen är att bilen blir oerhört stötig och obekväm att färdas i. Coiloversen ska monteras bort och säljas och ersättas med lite mjukare bekvämare dämpare och fjädrar. Alternativet är att köpa begagnade ifrån bildelsbasen eller köpa nya på biltema. Går man in på biltemas hemsida så står det att deras fjäderben ska passa både s70/v70/c70. Men är det inte olika höjd på fjädrar och dämpare till c70 jämfört med en v70 eller ska det passa oavsett modell?
Glöm bildelsbasen du skjuter dig bara dig själv i foten att köpa begagnade stötisar, kör ett par mil så har du ett byte på halsen igen då du med största sannolikhet behöver ställa framvagnen när du tar väck coiloverkitet.
Biltema fjäderbenen kan stämma, ja skaffade "vanlig 40/40" sänksats från ChassIt och enl dom så är det samma på c/s/v70 modellerna.
Förmodligen är infästningen likadan oavsett karossmodell i 70 serien. Det jag tänker på är höjden. En C70 hade väl ett lägre chassi original än t.ex. en V70, vilket innebär kortare fjädrar/dämpare. Skulle jag köpa nya stötdämpare på biltema kanske det skulle innebära att jag får ett högre chassi än original då deras dämpare/fjädrar är anpassade efter s/v70 och inte höjden på c70. Sen är det säkert så att infästningarna är desamma oavsett modell så deras produkter passar säkert men frågan är hur snyggt/bra det blir. Vill ju inte ha ett xc stuk med massa luft i hjulhuset på en c70! Köper man en sänkning 40/40 som raptorx gjorde så är det väl likadant där, samma infästningar vilket medför att man kan sälja samma produkter oavsett modell. Vad tror ni?
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]