Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mogge49
Hej.Har en 745 årsmodel 1990.AC har lagt av! är det bara att ta av remmen eller behöver jag göra något mera?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av Ravi
Du får ju kolla så ac komp funkar, prov trycka systemet så det inte läcker! Kolla så det är gas i systemet typ! Har du ingen gas så startar inte ac tror jag!!
av mogge49
Ravi skrev:Du får ju kolla så ac komp funkar, prov trycka systemet så det inte läcker! Kolla så det är gas i systemet typ! Har du ingen gas så startar inte ac tror jag!!
Tack.Men det är så att jag vill koppla bort den för nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hej.Har en 745 årsmodel 1990.AC har lagt av! är det bara att ta av remmen eller behöver jag göra något mera?
På min 88B (89) är det samma rem som driver styrservopumpen också. Då är det inte "bara" att ta bort remmen. om du inte är "muskelknutte" eller nåt. Så länge "frihjulet" till kompressorn fungerar kan du låta det vara kvar. Problemet är ju förstås om det är där som problemet är.
Angående AC-ns vara eller inte vara hade jag samma problem för några år sedan. Då dök jag på en AC-firma i England som sålde både verktyg och påfyllnings "grejer" till vetiga priser för "gör det självare" Tyvärr satte svenska tullen stopp för mina inköp av gas efter några inköp (c:a 1300sek för en sats med enångstuber och ett enklare verktyg att fylla med, ink. frakt) Finns det intresse kan jag berätta mer om detta. Har numera fyllt AC-n med gasol istället, fungerar utmärkt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Ravi
Om inget annat drivs med remmen så plocka bort den! Du kan koppla i från kontakten med om du vill
Användarvisningsbild
av Bäckis
Varför ska du ta bort remmen?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]