...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#596792
Varför använder folk inte sin blinkers vid körning i rondeller och ska lämna den? Har under en tid studerat när bilister borde använda blinkers. 80% har antagligen fel på lamporna till sin blinkers eller så struntar de i att använda dem. De som använder dem slår på blinkern först när de lämnar rondellen och då är det i senaste laget. Vilken är er erfarenhet?
av Marbas
#596803
Håller med. Men min känsla är att det blir bättre och bättre. Kör med strategin att själv blinka vid rätt tillfälle och förhoppningsvis är det någon som snappar upp mitt beteende.

Risken är att när tillräckligt många lärt sig de "nya" reglerna, så ändras de igen...
av Larzan
#596805
volvoc70cab skrev:Varför använder folk inte sin blinkers vid körning i rondeller och ska lämna den? Har under en tid studerat när bilister borde använda blinkers. 80% har antagligen fel på lamporna till sin blinkers eller så struntar de i att använda dem. De som använder dem slår på blinkern först när de lämnar rondellen och då är det i senaste laget. Vilken är er erfarenhet?
Hur menar du nu?
Vid körning i cirkulationsplatser eller när de ska ut ifrån den? Vilket skede ska man använda tecken?
Rondell, det är den i mitten av cirkulationsplatsen, där bör man inte köra alls. ;)

Tecken ska man ge vid ett körfältsbyte i cirkulationsplaten och när man ska lämna den samma.
Tycker det sköts väldigt bra, i alla fall där jag kör, bl.a. Brommaplan, som får räknas som en av Sveriges trafiktätaste.
Användarvisningsbild
av apersson850
#598228
Förmodligen är det i de mindre trafiktäta som det slarvas mest, för de som slarvar i de mest trafikerade cirkulationsplatserna sitter oftare hemma och rätar ut plåten igen.
av PTV
#598359
apersson850 skrev:Förmodligen är det i de mindre trafiktäta som det slarvas mest, för de som slarvar i de mest trafikerade cirkulationsplatserna sitter oftare hemma och rätar ut plåten igen.
Du har uppenbart aldrig kört bil i en stad som Malmö. :D
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#598496
Kör mycket i & runt Göteborg & vetef-n vad som hänt de senaste åren men oförmågan att använda blinkers rent generellt verkar ha smittat av sig på de flesta.
Angående rondeller så brukar jag själv vara övertydlig...hellre blinka för mycket än för lite...allt för att det skall flyta bättre & minska risken för missförstånd.

Det jag verkligen stör mig på är när förare ger f-n i att blinka vid filbyte på motorvägarna..... utan nonchalant svänger fram & tillbaks.
Skulle vara intressant & veta varför svensken nästintill kollektivt har anammat ett idiotiskt beteende....

I ex Tyskland så upplever jag inte alls detta problem som i Sverige....kan det vara att pga de hastigheter som råder på tyska A vägar så ligger det en inte så liten självbevarelsedrift i att både blinka & titta innan man byter fil....
Användarvisningsbild
av Nexus
#598705
Ingen j*vel kan blinka ur rondeller eller när de ska svänga av en vanlig väg. Jag blir så förbannad när man står väntar sen viker de bara av. 9 av 10 kan ej blinka!
Dax göra med bilarna som b la VW har med dimljusen de tänds automatiskt vid sväng fast då med blink istället, kan ju vara en bra början även om det är för sent blinka när man redan har svängt!
Hart god lust åka ifatt och fråga om de har fel på blinkers eller bara dumma i skallen!
Många bromsar in sen blinkar när de är i svängen men då är det ju lixom för sent då ser man redan de svänger. Man ska blinka i god tid fick jag lära mig när jag tog körkort. Undra vad de lär ut nuförtiden???
Jag ska följa efter den som ej blinkar in i tex affären sen bara kliva före i kassan och se om personen säger något :P
av llesrof
#598747
Vissa bilar har väl någon sensor som läser av de vita strecken i vägen och varnar när man passerar ett sådant sträck, till exempel när föraren somnat och är på väg ut i diket eller mötandes körbana. Det skulle kanske gå att kombinera med någon funktion som känner av ifall blinkersen aktiverats innan filbytet. Om blinkersen aktiverat fungerar det men om den inte aktiverats så skulle föraren informeras om att motorn kommer att stängas av om tio minuter och vara avstängd i en halvtimme som straff. Denna funktion skulle gå att koppla till antisladdsystemets gyro, navigeringssystem och krocksensorer som känner av sidoför flyttningar och via GPS räknar ut om det är en korsning eller liknande men reagerar inte vid en paniksituation. Om föraren helt enkelt skiter i att ge tecken i en korsning så vet bilden detta och stannar om 10 minuter och går inte att starta förens efter en halvtimme. Sedan kan man ju alltid hitta en modell för detta, man kanske skall tillåta ett visst antal missar, säg tre stycken, men sedan måste man åka till någon myndighet och nollställa räknaren samt förklara sig.
av mikebike
#603726
llesrof skrev:Vissa bilar har väl någon sensor som läser av de vita strecken i vägen och varnar när man passerar ett sådant sträck. Det skulle kanske gå att kombinera med någon funktion som känner av ifall blinkersen aktiverats innan filbytet.
Ja, det är ju precis så det fungerar!
Jag tycker inte jag har någon som helst nytta av detta, men med tanke på hur svårt det verkar vara att använda blinkers borde det vara obligatoriskt! :???:

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del

Fant denne delen liggende i fanget når t&ari[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]