Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jahop
Hej, jag har nyligen inhandlat en volvo 945 turbo årsmodell 98.
Jag har bytt topplockspackning, insugspackningarna, grenrörspackningarna, och toppkåps packningen.
(topplocks packningen läckte)
Bytte även oljefiltret.

Men nu verkar det som om den går varm av någon anledning, kylarvattenbehållaren blir väldigt varm och turbon nätan glödgar, vad kan detta bero på ?
Jag är inte helt hundra på att kylfläkten går men det ska väll inte spela någon roll när man är uppe i fart ? ?:-/

MVH Fredrik.
Användarvisningsbild
av White
Visst kan det spela roll om inte elfläkten funkar, men knappast så här års och vid landsvägskörning.
Sedan så blir ju exp.kärlet varmt givetvis, det är helt normalt.

Mina teorier om problemet:
# Lambdavärde för högt= går snålt= varm motor.
# Termostat som inte öppnar.
# Luftficka i kylsystemet.
# Igensatt kat.

Kan ju vara värt att kolla kanske...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat att kylningen funkar till turbon, den är ju vattenkyld genom det ordinarie kylsystemet. Du måste se till att kylfläkten funkar. Förmodar att du har elfläkt och då bör du kolla att thermoswitchen funkar, den sitter antingen på någon utav de tjocka slangarna till kylaren eller i övre högra hörnet på kylaren.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av White
Känner att jag vill förtydliga mitt tidigare svar angående elfläkten:

Visst måste fläkten fungera!

Men! Med den temperatur som råder nu och i samband med landsvägskörning går oftast inte fläkten i gång alls, inte förän man har hållt stilla på tomgång ett tag. Så med det i åtanke så borde inte fläkten ställa till så stora problem i sammanhanget som nämns.

(Bara för att förtydliga hur jag menar så inga missförstånd sker)
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]