Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Råkade ut för något märkligt idag.

Skulle starta och köra iväg med min nästan helt nya (6 mån/800 mil) XC70 D5 Aut MY11 efter att den stått still utomhus i ett dygn. Detta i Mellansverige, det var +4 när jag skulle köra.

För att värma bilen lite innan jag skulle iväg startade jag dieselvärmaren ca 10 min innan avfärd med fjärrkontrollen, sedan stängde jag av värmaren när jag satte mig i bilen och innan jag startade motorn. Vet inte om detta hade någon koppling till det som följde sedan.

Startar igång motorn och efter bara någon sekund eller två börjar motorn hacka och tappar i varv, och självdör efter någon eller några sekunder till.

Stor förvåning. Motorn aldrig strulat det minsta förut. Nytt försök, exakt samma resultat!

Provar en tredje gång, ger nu lite tomgångsgas för att få upp motorvarvet. Hjälper ej, motorn dör igen.

Provar en fjärde gång och nu spinner dieseln igång som om inget hänt. Inga varningslampor lyser och motorn går jättefint, så jag kör dagens etapp på 20 mil nonstop som planerat. Inga konstigheter.

Mycket märkligt, har aldrig varit med om något liknande på någon tidigare bil.

Någon som känner igen problemet? Någon som har idéer om orsak?

(Ska förstås ringa ÅF imorgon, men tänkte dra på er kollektiva visdom också...)
av Maccie
@Ravi: förlåt, men nu förstår jag nog inte hur du menar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Han slant nog på några tangenter, men jag tror att han menar att det låter som om bilen tappat bränsletrycket (vilket jag håller med om), man varför skulle den ha gjort det (något jag också undrar)?
av Maccie
Jo, jag förstod nog vad han menade.

Och min motfråga blir densamma som din: varför skulle den tappa bränsletrycket!?
av Cox
Igensatt filter. läckage på filtret kan vara en orsak till det hela. Har du kontrollerat så att det inte läcker ?
Går bilen bra i övrigt ? känns inte seg vid gas pådrag ?
av Maccie
Bilen har gått perfekt före och efter incidenten.

Igensatt/lossnat filter på en nästan fabriksny bil?? Suck...

Men om jag ska titta efter läckage, var exakt kollar jag? (Och nu menar jag inte, "under motorn!")
Användarvisningsbild
av Doffen
Mulig problemet liger i det at du kjørte dieselvarmeren i bare 10 minutt først. Har gjort dette på min bil ett par ganger, og da har ikke glødingen slått inn slik at motoren har blitt tungstartet.
av Cox
Räcker med att titta där bilen har stått, ser du fläckar under bilen där du parkerat du känner det även på lukten om det läcker
Användarvisningsbild
av kave
Startade du motorn helt kort bara innan du stängde av den? Min bil blir väldigt svårtstartad när den varit på verkstad och de bara haft igång motorn en halvminut för att ex köra ut den.
Det kan ju vara så att om du bara haft igång värmaren 10 minuter så går den för fullt och drar massa ström medans motorn är kall och går trögt så blir det såhär.
Antingen kör du värmaren längre tid, eller så stäng av den innan du startar motorn.
Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]