Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Greffskij
Hejsan

Jag har en V70 -98 Automat 2.5 10V med 24100 mil på klockan.
Fantastisk bil att åka i och jag gillar den, men nu har den 2 gånger krånglat.

Jag har nyss bytt kamrem och tändningslås (100 mil sedan).

Två gånger på kort tid har bilen, efter att ha startats och körts en kortare sträcka (dock så att den blivit varm och blåst varmluft, termometer för motortemp på normal eller strax under), stoppats och därefter inte gått att starta.

Tillfälle 1: +5 grader i luften, bilen stod avstängd cirka 15 minuter efter första varmstart (hämtade pizza) och startar därefter inte. När jag vrider på nyckel görs inte minsta försök till tändning. SLäpper jag nyckeln lyser "uppåtpilen" för automatlådan och "W" lyser på växelspakens lägesväljare. Efter otaliga försök och cirka 20 minuters väntan går bilen igång och går OTROLIGT dåligt, som på 2-3 cylindrar och dör direkt när jag ger gas. Efter att fått igångden igen lyckas jag få den att gå "jämnt" om jag håller den över 1500 varv. Får i driven och kör hem i 130 stumt... väl hemma stänger jag av och startar - bilen går igång direkt.

Tillfälle 2: +1 grader i luften, bilen körs cirka 6 kilometer i stan och blir varm. Stannar utanför MAX, beställer och slår av tändningen i 3-4 minuter och väntar på att maten skall komma. När den gör det får jag samma symptom som tillfälle 1. Exakt samma. Jag får vänta i en hel timma innan bilen startar. Jag kör bilen hem till slut (efter att den gått som en potta skit i en minut) i stumt 130, väl hemma stänger jag av och väntar 5 minuter, startar och bilen startar direkt.

Min teori: Något med temperaturgivare eller motsv. får fnatt. Min tanke när jag satt där med kalla pommes och tuggade fradga, tänkte jag "den komer inte starta innan den är helt kall" och mycket riktigt, efter en timma är temperaturnålen nere i bott igen och inte rör sig mer än någon millimeter när jag slår tändningen till läge 1, startar bilen och går otroligt dåligt, antaligen fett? Efter en minut i detta läge går den fin-fint igen och tar mig hem som inget.

Fråga: Vart skall jag börja leta? Finns det någon termometer eller givare som "brukar" gå sönder? Finns det fler än en? Kan det vara andra kallstartsanordningar eller motsv. som kan krångla? Eftersom växellådan indikerar "W"-läge när den inte går igång, misstänker jag även något med styrning till lådan?

Help help, eller köp en billig V70 ;)

Superforum!

/ Tomas
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]