Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Står det inget i instruktionsboken?
Eller på nåt ställe?

Jag vet dock att man kan köra med lite högre tryck än vad rekommenderas. Däcket brukar bli hårdare till viss tryck. Sen är det gummits mjukhet som gäller. Pumpar man för mycket, kan det dock sprängas. För lite, ökar förbrukningen. Men är bra om man fastnat.
Användarvisningsbild
av Vojje
umekille skrev:Aldrig under 2.5kg
jag kör med 3kg i mina
185/65/15
Det betyder ju inte att det är rätt :shock: .
av kamilenski
Rätt tryck måste vara beroende på hur mjuk gummi används till däcken. Därför kan man inte generalisera. Kolla med däcktillverkaren är nog det säkraste.
av puddrik
ska man gå efter vad däckgubbarna säger så 2,7 till 17" vid standard last, vid tung last så öka med några hekto
av Provocative
Det har inte med storleken utan bredden. För högt tryck så pressas mitten av slitbanan ut o för lågt så säckar däcket ihop. 235bredd. 3kg låter vettigt. mina 225or går bäst på 3.
av llesrof
Provocative skrev:Det har inte med storleken utan bredden. För högt tryck så pressas mitten av slitbanan ut o för lågt så säckar däcket ihop. 235bredd. 3kg låter vettigt. mina 225or går bäst på 3.
Du får nog pressa i bra mycket extra luft för att få den effekten på ett modernt däck. Jag har fått lära mig att för lite luft, alltså tvärt emot körkortsboken och vedertagna sanningsr som gått i arv från far till son, att för lite luft orsakar slitsge i mitten eftersom centripetalkraften slungar mittpartiet jårdare mot vägbanan. Jag vet att detta är ett kättiskt påstående bland konservativa och oljeluktande vägmän.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kaxe
centripitslkrsften
:-O)

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]