Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När det numera inte finns någon temperaturmätare, hur vet man då att den elektriska motorvärmaren fungerar som den ska. Kan man känna någonstans på motorn eller är det en ELM327 och en app i telefonen som gäller?
Enklaste är att känna på luften som kommer ur ventilationsmunstyckena.
Om du har PTC snabbuppvärmning av luft så går det ju inte att kolla på det sättet. Vet dock inte om det sitter slangvärmare eller blockvärmare? OM det är blockvärmare sitter den på baksidan av motorn mot torpedväggen, stick ner handen där och känn.

/Kalle
Naturligtvis kan man mäta med en ohmmeter på intagsjacket. Motorvärmaren är på ca 400 Watt. Det blir 132 Ohm, ungefär. Får du oändligt motstånd så är värmaren trasig. Får du noll Ohm så är det kortis i den. (Också trasig) Men med värden i närheten av 132 Ohm så fungerar den. Sedan kan det ju vara trasiga kablar och eluttag m.m. Men det är en annan historia. Kolla förresten säkringen om du kopplar in dig på en arbetsplats t.ex. Jag har varit med om att bilägare har kopplat in sina bilar med motor- och kupevärmare. Kupevärmaren var på 2kW, och bilägaren "skröt" om det. Eluttaget var säkrat med 6 Ampere! :shock: På den arbetsplatsen gällde det att komma i god tid och leta upp en plats med hel säkring.
Som sagt, har du en bil med slangvärmare så hörs det tydligt när den är igång, du kan ju också känna på vattenslangarna om de är varma/ljumna.

/Martin
Trasig Renault Scenic

Varit ock bokat biltransporr släp idag. Ska &[…]

Nu har jag provkört och en del klonkande &aum[…]

Såna där rör köper man inte. […]

Konstigt ljud

Jag har exakt samma ljud i min V40 T3. Bilen var t[…]