Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TotanTotan
Någon som kan svara på denna fråga. På olika USB laddare till cigg uttaget i bilen står det olika mA, kan det vara skadligt för telefonen om det står för högt tal eller har det någon påverkan an laddtiden? Följdfråga om min PS3, på en handkontroll står det DC 3,7V---300mA och den laddas via USB. Kan den laddas med t ex min USB laddare till min Sony Ericsson X10 5,0 VDC---850mA. Det kan ju vara lätt att bara ta ett USB uttag som kanske har fel styrka. Kan en dator ha en styrka på sina USB portar och en annan dator ha starkare eller svagare?
Senast redigerad av 2 TotanTotan, redigerad totalt 0 gång.
av umekille
Usb uttaget har 5volt
har du redan ström i telefonen o vill fylla på
tar det längre tid med svagare styrka,går sällan ladda
från helt tom telefon. mitt tips är en ciggpluggladdare
dem ger såpass ström att det fungerar. sen är det också
beroende på vilken sorts kabel du ansluter i en usb-ciggpluggadapter
/inbyggt usbuttag i bilen...dem äldre telefonerna laddades fint medans
nya kräver mer styrka få igång laddningen...en telefon laddas bättre avstängd
än påslagen. många billaddare idag orkar inte putta igång laddcykeln om telefonen
är heldöd.
av mikebike
De flesta USB-laddarna klarar av att ge 1A, några kan ge över 2A.
Vissa kan bara ge 500 mA, skaffa inte en sådan....
TotanTotan skrev: Kan en dator ha en styrka på sina USB portar och en annan dator ha starkare eller svagare?
Ja.
av Amarace
Som standard är USB Specen 500mA. En USB-Port på en dator anses kunna försörja 5st enheter på 100mA vardera. Så där är en riktpunkt.
Dom flesta laddare jag kommit i kontakt med har också varit på 500mA.
Användarvisningsbild
av Mabuse
TotanTotan skrev:Någon som kan svara på denna fråga. På olika USB laddare till cigg uttaget i bilen står det olika mA, kan det vara skadligt för telefonen om det står för högt tal eller har det någon påverkan an laddtiden?
Milliampereangivelsen som står på en laddare anger bara vad den max klarar av att leverera till telefonen. Telefonen (eller vad annas som ska laddas) är inställd på att inte dra mer ström än originalladdaren klarar av att leverea. Därför ska det inte vara problem att ansluta en annan laddare som kan leverera mer ström (högre ampere-märkning) än original. Däremot om man ansluter en laddare mer lägre ampere kan man om man ha otur leda upp laddare, vilket i sin tur kan skada telefonen.

Följdfråga om min PS3, på en handkontroll står det DC 3,7V---300mA och den laddas via USB.
Menar du att den laddas via en USB-ansluten laddare/kabel? Står det 3.7V på handkontrollen måste den matas med 3,7V. Då får man inte ansluta den till andra USB-kablar för laddning.
Kan den laddas med t ex min USB laddare till min Sony Ericsson X10 5,0 VDC---850mA.
NEJ!

Matar du in 5V i elektronik som är avsedd för 3,7V kan den skadas. Och i det här läget tvångsmatar du handkontrollen med mer än vad den klarar av. I det läget är den extra strömmen Sony-laddaren kan leverera direkt farlig for handkontrollen och kan elda upp den.

Det kan ju vara lätt att bara ta ett USB uttag som kanske har fel styrka. Kan en dator ha en styrka på sina USB portar och en annan dator ha starkare eller svagare?
USB-specen anger en strömstyrka (minns inte vilken) men det hindrar inte tillverkare att själva välja att uppa styrkan om de vill. Men du flesta datortillverkare använder nog samma leverantör för USB-kretsarna så det de kommer att vara lika.
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]