Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej som rubriken lyder så ska jag byta vev + ramlager på 850in. undrar om det går att byta ramlagerna som man gör på många andra märken, Dvs att bara släppa ner överfallen (I detta fall ta bort hela "ramen" eller vad man ska kalla det) och sen skjuta in nya lager i de övre lagerbanorna sen lägga i nya i dom nedre och sätta ihop? Motorn sitter kvar i bilen och vill ha en snabb smidig lösning :) tacksam för svar!
av *pettson*
Allt är möjligt men det vore fruktansvärt osmidigt då 850s motorer har tvådelade motorblock utan lösa överfall.
Sen finns det en hel del att tänka på när du ändå öppnar motorn så mycket. Såpass mycket att tänka på, att en bra verkstadshandbok är ett måste om du nu inte skruvat dessa motorer på avancerad nivå.
Okej, Jo ja vet att dom är delad i 2. Tänkte mest ifall de är möjligt o plocka bort nedre halvan o byta ramlager? Arbetar just nu på saab där vev och ramlager byts med jämnan.. På de saabar jag bytt har hela arbetet tagit en halv dag ca men där är det lösa överfall, så undrar ifall de går o göra något liknande :)
Edit, har plockat ner tråg och bytt vevlagerna redan så är därför ja undrar ifall de är möjligt innan ja sätter ihop igen
Visst är det möjligt, men det är omständigt. Lådan ska bort, oljepumpumpen ska bort, och svänghjulet likaså. Sen lär ju gördeln + veven ner så långt så man kommer åt att ta loss övre lagerhalvorna från klackarna. Personligen föredrar jag att plocka ur motorn om ramlagren ska bytas.
Marlboroman skrev:Visst är det möjligt, men det är omständigt. Lådan ska bort, oljepumpumpen ska bort, och svänghjulet likaså. Sen lär ju gördeln + veven ner så långt så man kommer åt att ta loss övre lagerhalvorna från klackarna. Personligen föredrar jag att plocka ur motorn om ramlagren ska bytas.

Ajdå :/ så de går inte att göra som på saabarna då där man kan byta vev + ramlager bara genom att ta bort överfallen och vrida runt motorn och tvinga runt ramlagerna och sen samma fast i omvänd ordning för o få dit dom, där behöver man bara ta bort tråget. Aja extremt tacksam för snabba svar :) tack för hjälpen !

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]