Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RaptorX
Som rubriken lyder fråga 1, bak på en V70 GLT 97a, bara lossa navmuttern sen av med hela hubben och på med nya eller är det mer som måste demonteras?
Fråga 2 hur beter sig bilen vid slitna bakvagnbussningar dom kända i aluminium?
av roger82
Hej!

Du måste ta lossa på bromsoket och sedan ta bort bromsskivan. Ett tips är väl alltid att lossa navmuttern medans bilen står på marken. Vid montering ska navmuttern dras med 120nm plus 35grader. (förutsatt att du har den nyare M22 muttern annars ska den helst bytas och dras 120nm plus 30 grader.(M20))

Är inte säker på hur bilen beter sig med slitna bakvagnsbussningarna, i mitt fall märkte jag det först när hjulinställningen ändrade sig pga slitna bussningar och däcket var slitet så metallen syntes =)
Användarvisningsbild
av RaptorX
Tack för snabbt svar tänkte roa mig med detta imorrn men det låter ju som att det går att göra hemma alla fall då tack och bock.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Nybytt men glappar fortfarande i hjulet suck, nån med bra föraning vad nästa pryl är att kolla upp?
av *pettson*
Nu förstår jag nog inte?
Om du har haft ett glappande hjullager och byter till ett nytt så ska det inte glappa. Glappar det fortfarande så finns det bara två möjligheter.

1/ Lagerhubben som monterades är feltillverkat antingen gällande glappet i lagret i sej, eller genom att centrum har fel storlek på hålet.
2/ Axeltappen du trädde på lagret på är skadat och är i underdimension.

Lagret ska gå mycket tajt på. Så tajt att du måste smörja på tappen för att få dit lagret, annars glappar lagret på tappen.

2:an har jag aldrig varesej sett eller hört om sedan 850n kom på marknaden tills dags dato.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Jo fick smörja tappen rör sig inget på själva lagerhubben känns mer som att det är skivan som kanske glappar lite en aning nu när ja provat å rycka lite nyss men det kanske är normalt att det är lite glapp.
av *pettson*
RaptorX skrev:Jo fick smörja tappen rör sig inget på själva lagerhubben känns mer som att det är skivan som kanske glappar lite en aning nu när ja provat å rycka lite nyss men det kanske är normalt att det är lite glapp.
Nej det är inte normalt med glapp och särskilt inte med nya lager. Men glappet måste kontrolleras med hjulet på eftersom det håller fast även skivan i hubben.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Va troligtvis fälgarna som måste vart aningen skeva el dyl för efter jag hängt på original plåtisar så vart det stumt och bra :)

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]