Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Hej!

Har börjat kika lite efter en ny bil och avgränsat mig till V70N -04-07 (dvs inte version II).
Behöver nu lite input för att kunna välja modellår i mitt sökande (dvs före eller efter faceliften).
Jag är ute efter en bil med hög tillförlitlighet. Har i nuläget en S70 -00 som hittills varit väldigt skottsäker. Inga större problem (peppar peppar).

Har läst lite om att V70 med faceliften fick ny mjukvara vilket inte var helt problemfritt. Någon som vet mera om detta? Är dem flesta felen avhjälpta på en -07:a?
Likaså att kvalitén i allmänhet skulle vara sämre på -06-07 än på -04-05... någon annan som har erfarenhet kring detta?

Hur är det med totalekonomin? Vilka motoralternativ går bränslesnålast? Är helt öppen för förslag förutom så länge det är 170+hkr.

Automat hade varit underbart, men hur är bränsle-ekonomin kring dessa tidigare automater?

Om man ska ha förarstol med minne, vad heter det utrustningspaketet?

Backvarnare kom det först efter faceliften, dvs -06 och framåt?

MVH
KaliZ
av Rellac
Nu har ju jag bara en -01 att ge input om.
Motormässigt kör jag runt i en 140hk, vilket är en motor jag inte tycker att du ska förbise.
Den är helt ok vad gäller fartresurserna, samt har en annan utväxling än vad 170hk motorn har. Effektmässigt så märker du skillnaden mellan 140 och 170hk över 4500rpm. och så mycket brukar inte jag varva när jag pendlar iaf.
Jag har kört 3000mil med v70n sen i mars, vilket innebär mycket pendling till jobbet, och jag blev riktigt förvånad hur snålt han går.
När jag kör 16mil landsväg om dagen, och är stenhård på fartgränserna samt kör eco, dvs använder rörelseenergin osv så kör jag min v70 på 0.68 liter per mil. Uppmätt flera gånger (med liten variation naturligtvis 0.675-0.685) mha trippmätare och pump.

Sen har jag erfarenhet av D5 163hk, dvs en -04. grymt skön motor, bra bottendrag. MIn svärfar kör sin D5a på 0.6 blandad.
När det gäller diesel så behöver man köra iaf 2000mil per år om det ska löna sig.

Båda bilarna är manuella.
av Daddan
I och för sig en gammal T5 men lite siffror: Långkörning med snål högerfot, automat och hela familjen i bilen+packning 0,83l/mil. Ren stadskörning 1,2l/mil (fram och tillbaka till jobbet, snitt 20-25km/h och massor av stillastående köer). Blandat runt litern. Lättryckarna har liknande siffror. Nyare manuell 170 hk också när jag hade hyrbil ett par veckor. Handlar om körstil om man inte har diesel skulle jag vilja påstå.
av llesrof
Jag har en nollsexa och har aldrig hört att kvalitén på de ansiktslyfta modellerna skulle vara sämre än tidigare modeller. Varför skulle det vara så? Oftast är en senare modell bättre än en äldre eftersom modellspecifika fel byggs bort. Elektroniken fick sig en uppryckning 2004 och den har nog inte blivit sämre på senare modeller.

Förbrukningen beror på hur du kör och vsr du kör, men en Volvo verkar alltid ligga runt litern om det är V70 vi pratar om. Plus minus någon deciliter :D väljer du en turbomodell, och det är aldrig fel, så drar den inte så där värst mycket mer än en med sugmotor. Lägger du till AWD så drsr den ytterligare lite till, likaså automatlåda. En 2,5t med automatlåda borde hamna ganska exakt runt litern vid blandad körning.

Modellår -06 fanns det tre utrustningsnivåer, tomhylsan Kinetik, den inte fullt lika tomma Momentum och den välutrustade Summum. På den sistnämda ingick bland annat backsensorer, skinnklädsel, automatiskt avbländbar backspegel, bixenon och automatisk nivåreglering (på XC70). Innan -06 hette väl paketen Business, Business+ men om backsensorer ingick vet jag inte.

Jag hade satsat på en så ny bil som plånboken tillåter. Ansiktslyftningen som kom på modellår nollfem gör att bilen ser så oändligt mycket trevligare ut.
av Herkulez
Vill rekomendera 2.5T med geartronic. Vilken drömkombination, tycker jag i alla fall. Hade tidigare en 2.5T aut -05 och måste säga att jag saknar den lite. Förbrukning från 0,7. Normalt 0,8 landsväg och litern blandat. Automaten drar ca 1dl mer/mil, men det är det värt. Total ekonomin är väl i linje med andra stora bilar dvs ganska dyrt. Inga större fel på min undantaget torkarmotor bak, bara en massa slitdelar som löser av varandra mellan 10-15k mil. Jag tror att elstol med minne ingår i buisness + och senare summum.
av tobbepp
Jag har en -07:a 170 hk med aut.
Ekonomin är bra, körde en fullsize(2,5 m bred) husvagn på 1600kg från gbg till sthlm med snitt förbr. på 10,2 liter milen. Det är lika mycket som min tidigare Primera drog utan vagn.
Utan vagn är det allt mellan 0,6 till 0,7 liter per mil

Ända saken som jag tycker är konstigt är att på vissa v70n finns det rostangrepp under övre list på vänsterbakdörr, en riktig svagpunkt.
av Nilson
tobbepp skrev:Jag har en -07:a 170 hk med aut.
Ekonomin är bra, körde en fullsize(2,5 m bred) husvagn på 1600kg från gbg till sthlm med snitt förbr. på 10,2 liter milen. Det är lika mycket som min tidigare Primera drog utan vagn.
Utan vagn är det allt mellan 0,6 till 0,7 liter per mil

Ända saken som jag tycker är konstigt är att på vissa v70n finns det rostangrepp under övre list på vänsterbakdörr, en riktig svagpunkt.
Får jag bara flika in en fråga vilken hastighet du körde med husvagnen?
Kändes bara extrent lågt för mig?
Användarvisningsbild
av Åba
Vi kan nog anta att "tryckfelsnisse" har varit framme här...
Det ska nog vara 1,2 liter milen, det är i alla fall vad min 170 hk aut brukar ligga på när jag drar husvagn (landsväg).
Frågan är väl mera vad "tobbepp" hade för monster-primera förut, med den förbrukningen...
av svda
Faceliften kom på MY 05 som redan påpekats. I MY 05 Business plusplus (Summum) ingår både elstol och parksensorer.
Har haft en -05 2,5T Summum Man sedan ny, 7000 mil nu aldrig mig veterligen uppgraderad SW. Efter diverse garantifix bl.a. byte av först koppling och sedan vxllåda, har det varit en del småfix med bl.a. byte av två parksensorer och Xenonlampor. Just parksensorerna är ett vanligt fel.

Med min körstil hade det dugt bra med en 140 hk, men även en 2,5T manuell med 17" hjul går att köra under 0,7 l/mil om man bara håller sig under högst 90 km/h och rullar där det går. Över 90 km/h stiger förbrukningen brant.
Användarvisningsbild
av Åba
För övrigt så skulle jag nog, i TS:s kläder, satsa på en -05:a och framåt.
Av den enkla anledningen att den är snyggare, helt enkelt. Inga strålkastar-torkare t ex mm

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]