Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Notuned
Min Volvo 945:a läcker olja. Mycket.
Bilen har precis gått 33 000 mil. Finns det några självklara områden där det kan läcka?
Trågpackningen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det finns egentligen inget man kan peka ut sådär på rak arm. En rekommendation är att göra ren motorn även på undersidan och sedan inspektera var oljan kommer ifrån. Med detta tillvägagångssätt så är chansen betydligt större att börja jobba på rätt ställe.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Fluffen
Svårt att tycka när du skriver inte skriver sådär utförligt precis men jag skulle först och främst kolla så att det inte är hål i tråget om det läcker mycket även om bilen står still, därefter trågpackning och vevaxeltätning osv.
Jag förutsätter att det är motorolja som läcker?
av Notuned
Fluffen skrev:Svårt att tycka när du skriver inte skriver sådär utförligt precis men jag skulle först och främst kolla så att det inte är hål i tråget om det läcker mycket även om bilen står still, därefter trågpackning och vevaxeltätning osv.
Jag förutsätter att det är motorolja som läcker?

Kan inte Volvo, så svårt att säga.
Det luktar motorolja. Växellådsolja antar jag det inte är?
Kan oljepluggen läcka?
av umekille
vevhusventilationen kan vara tät
den plastburken på förarsidan av motorn
i bakkant...tas bort o rengöres se även så
kanalerna in till motorn e öppna...
var noga få dit slangarna vid återmonteringen
av inkognito
vevaxeltätningen är ett hett tips, kan även vara ventilkåpspackningen, och så rinner det ner efter motorn.
av Pxu
Fyller på med att även returröret från turbon kan läcka där det går ner i blocket just ovanför tråget. Ny tätning fixar det. Samt även trågpackningen i bakkant, har råkat ut för att en 4-6 bultar satt lite löst där baktill, fick lossa alu-fästet mellan motor o låda för att komma åt att dra dom. Detta minskade oljesölet rätt ordentligt :)
av Notuned
Tack alla. Efter lite felsökning kan felet konstateras att det kommer från runt höger fram på motorn, sett från förarens position. Och det är motorolja.
Det är inte oljefiltret, har känt under det. Har nu parkerat bilen i garage, med papp under bilen. Så får jag reda på exakt hur mycket det läcker imorgon.
Syndes dock inget på oljestickan.

Bjuder på en himla massa bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Oljetrågspackningen? Jag kände på bultarna till oljetråget. Gick att dra åt dem lite.
Nu kan inte jag Volvo. Men måste motorn lyftas ur för att byta packning? Balken där under ser ut att sitta grymt mycket ivägen.
av Notuned
Maxwell skrev:Ser onekligen ut att vara den packningen som läcker.
Nej du behöver inte ha ur motorn för att byta trågpackningen men du behöver lyfta den en liten bit för att kunna lossa tråget.

//M

Är det någon fara att köra med bilen? Det går inte tvätta rent och typ köra Biltemas högtempraturs packnings silikon?
Motorlyft har jag inte. Så ska packningen bytas måste jobbet lejas bort.
Vad kan kostnaden på verkstad för detta byte bli?
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]