Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har läst de förut här på forumet vill Jag minnas men idag så började växelspaken/spakstället att knarra/gnissla frenetiskt
när man lägger i 1an,3an å 5an. Någon som vet vad de beror på? Jag får väl klaga på de här när bilen ska in på service på tisdag men
skulle vilja veta vad som kan va fel å vad ni gjort för åtgärder.
av matpe
Hej Alla!
Ganska ny här på forumet, har bara kikat runt mest innan. Har övergivit Audi för att nu testa volvo ett tag. Det blev en V70 2.5 T Momentum My -09. Som tråden lyder har jag fått samma fenomen på min bil. Någon som haft liknande och åtgärdat själv och hur isåfall. eller är det verkstaden som gäller.
Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av smygaren
God Kväll!

Jag hade samma problem på min V70II.
Volvo smörjde lite fett runt själva damasken i motorrummet där växelspaks staget kommer ut från kupén.
De växlade ett par gånger så att staget gick ut/in.

Efter det har det varit knäpp tyst.

/Smygaren
Användarvisningsbild
av hollan
och hjälper inte ovanstånde så drag upp damasken runt växelspaken där under har du en kula som spaken går ner i den kan vara lite torr på med någon form av fett helst vitt silikon fett smörj ordentligt brukar bli tyst efter detta
av JLGA
Gammal tråd det här, men jag fortsätter på den ändå för att försöka hålla mig till ämnet.
Har samma knarrande växelspak i min V70 2.5FT 2010.
Finns ju tips här i tråden om att man ska lägga fett på utgående staget i motorrummet för att få tyst på missljudet. Kan det stämma att det är vid pilarna på bilden som man ska lägga på fett?
Växelstag.JPG
Växelstag.JPG (737.8 KiB) Visad 3038 gånger
av JLGA
JLGA skrev:Gammal tråd det här, men jag fortsätter på den ändå för att försöka hålla mig till ämnet.
Har samma knarrande växelspak i min V70 2.5FT 2010.
Finns ju tips här i tråden om att man ska lägga fett på utgående staget i motorrummet för att få tyst på missljudet. Kan det stämma att det är vid pilarna på bilden som man ska lägga på fett?
Växelstag.JPG
Fick inget svar på frågan så jag svarar väl själv istället då :wink:
Sprayade siliconspray på båda ställena vid pilarna. Resultatet blev perfekt, inget knarrande kvar och växelspaken går hur mjukt som helst!
Det som är konstigt med knarrandet är ju att när man sitter i bilen så låter det som om oljudet kommer precis underifrån växelspaken. Men tydligen så är det i själva verket så att oljudet fortplantas från stagen i motorrummet och vidare in till växelspaken.
Men nu är det tyst iallafall :D
av Bouvin
Jättebra tråd, fick samma problem med knarrande ljud vid växling. Plocka ur luftburken och kunde då lätt smörja rörliga delar. Perfekt med bilden med pilarna, så även vi som inte är så mek van kan fixa sånt här. Nu växlas bilen lika tyst som förr, perfekt!

Mvh Fredrik
av Yaniz
Bouvin skrev:Jättebra tråd, fick samma problem med knarrande ljud vid växling. Plocka ur luftburken och kunde då lätt smörja rörliga delar. Perfekt med bilden med pilarna, så även vi som inte är så mek van kan fixa sånt här. Nu växlas bilen lika tyst som förr, perfekt!

Mvh Fredrik
Inget behöver demonteras, även om det är svårt att komma åt med sprejburk. De flesta sprejburkar kommer med ett litet rör, så det är bara att förlänga röret med ett eller två sammanlänkade sugrör modell tunnare och rikta smörjmedlet mot "mottagaren av smörjan" och spreja. Gjort på nolltid. Lithiumfett funkar utmärkt. Gjorde så senast igår för att bli av med knarrande spak.
Byta motorolja V60

Det blir verkstad med en anpassad service. Ser ut[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]