Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja

Jag har en fråga angående hastighetsmätare men hittar inget på forumet.

Det jag undrar är ifall man kan använda yazaki mätarhuset istället för det jag har VDO. Det är bara en tanke, jag kan ju skaffa VDO mätarhus, men den jag kanske ska köpa är just yazaki och billig. Trippen har lagt av på min och jag har ingen fungerande bränslemätare, så jag har ingen koll alls på hur mycket soppar jag har i tanken.

Eller kan man bara ta hastighetsmätaren och montera den med mitt gamla hus?

Bilen i fråga är 740 88 års
Senast redigerad av 1 Gr8, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av päpplet
har du samma antal stift till hastighetsmätaren kan du byta mätarhus hej vilt
av winston
Ofta är det fel på någon lödpunkt på bränslemätaren i mätarhuset. Ta bort mätarhuset och ta loss mätaren och löd om alla lödpunkter så kanske du får en fungerande bränslemätare (kan ju vara något annat fel). Jag har för mig att jag läst här på forumet att det inte går att skifta mätarhus och att anledningen är att VDO har 4 anslutningar till hastighetsmätaren och den andra 3
av Gr8
Jag har läst att det kan vara lödningen som är dålig. Ska titta på det sen. Min bränslemätare hoppar till lite ibland, har för mig att det är själva mätaren som är dålig. Men mitt problem är att ett plast drev till tripp mätaren är trasig, några kuggar fattas, så den roterar inte. Alltså ingen fungerande tripp eller miltalsmätare.

Om det är någon som har ett fungerande mätarhus kan ju höra av sig :D

Jag har sökt efter svar, men inget som ger mig svar på mina frågor. Man kanske kan ta själva mätaren och plocka bort mätartavlan och ta den som sitter på vdo :P
av Gr8
Nu har jag skaffat ett annat mätarhus, yazaki hus. Kopplade in den och fipplade lite med den lilla en stifts kabeln som ska gå till varvräknaren. Hur som helst, allt utom temp och bränsle mätaren fungerar, bryr mig inte så mycket om bränslemätaren, nu kan jag ju gå efter trippen, men tempen :S går det ens att koppla dom fel eller är den mätaren död. personen som jag köpte den av sa att allt skulle fungera, men jag blev inte besviken då den kostade!!! ynka 150 kr :D hur ska jag bära mig åt att få tempmätaren att fungera? det var förövrigt mörkt när jag koppla in den och hade bara en liten ficklampa med mig, så jag kanske missade något.

Är lödningarna till bränsle mätaren samma på VDO, som gör att mätaren inte fungerar eller måste man koppla in den på ett annat sett? Såg nämligen en tunn röd kabel gå från mätaren till hastighetsmätaren, vad gör den för något?

Med batterier i vagnen kommer man förstå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som v[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Skärmarna tillbaka monterade. https://i.img[…]