- lör 19 nov 2011, 13:22
#589272
Ni har sett dem, jag har sett dem, de flesta har sett dem. Ni vet... de där klippen på Youtube där folk kör runt på en sandstrand med sina fyrhjulsdrivna bilar.
Det ser kul ut. I onsdags var jag ute på en liten fotorunda och körde ned till landets näst största sjö och parkerade på avsedd parkering. Parkeringen gränsade till en bit av sandstranden.

Innan jag parkerade så flög fan i mig och jag liksom tog ut svängen så att jag kom ut en bit i sanden. Jag märkte genast att det blev trögt och att hjulen började gräva men jag tuggade mig fram. Jag körde upp igen och parkerade och tog lite bilder på omgivningen. När jag skulle åka igen tänkte jag testa en gång till och tog en lite vidare båge ut i sanden. Det skulle jag aldrig ha gjort. Efter bara några meter vart det tvärstopp. Bilfan grävde ned alla fyra hjulen och jag kom varken farmåt eller bakåt. Jag provade både med och utan DSTC men kom ingen vart. Jag satt fast. När jag klev ur för att betrakta eländen höll jag på att knocka mig själv med knät eftersom marken nästan var i tröskelhöjd och det var jag inte beredd på. Hade jag försökt ännu mer så hade bilen ställt sig på underredet och det ville jag inte. Vad göra? Jo, jag tog loss tygmattorna och tryckte in dem under och framför varje hjul och sedan gasade jag utan DSTC och efter några försök kom jag loss och upp på fast mark igen. Om någon undrar varför det finns hjulspår min mina mattor så finns det en förklaring :mrgreen:

Så hur gör man när man kör i sand? Jag har sett andra göra det men jag har även sett renodlade terrängbilar sitta obönhörligen fast i sanden. Är det ett big no-no att köra i sand eller är det någon speciell teknik man måste behärska? Är det hastigheten som är hemligheten och om man stannar så kommer man in te iväg utan att hjulen gräver ned sig? Det hade kanske underlättat med låsbara diffar och sånt, men även sådana bilar har jag sett sitta fast.
Folk som har starka motorer och snabba sportmodeller, T5, R och allt vad de heter, testar ju sina bilar genom att köra fort som fan men jag testar var jag kan ta mig fram :mrgreen:
Det ser kul ut. I onsdags var jag ute på en liten fotorunda och körde ned till landets näst största sjö och parkerade på avsedd parkering. Parkeringen gränsade till en bit av sandstranden.

Innan jag parkerade så flög fan i mig och jag liksom tog ut svängen så att jag kom ut en bit i sanden. Jag märkte genast att det blev trögt och att hjulen började gräva men jag tuggade mig fram. Jag körde upp igen och parkerade och tog lite bilder på omgivningen. När jag skulle åka igen tänkte jag testa en gång till och tog en lite vidare båge ut i sanden. Det skulle jag aldrig ha gjort. Efter bara några meter vart det tvärstopp. Bilfan grävde ned alla fyra hjulen och jag kom varken farmåt eller bakåt. Jag provade både med och utan DSTC men kom ingen vart. Jag satt fast. När jag klev ur för att betrakta eländen höll jag på att knocka mig själv med knät eftersom marken nästan var i tröskelhöjd och det var jag inte beredd på. Hade jag försökt ännu mer så hade bilen ställt sig på underredet och det ville jag inte. Vad göra? Jo, jag tog loss tygmattorna och tryckte in dem under och framför varje hjul och sedan gasade jag utan DSTC och efter några försök kom jag loss och upp på fast mark igen. Om någon undrar varför det finns hjulspår min mina mattor så finns det en förklaring :mrgreen:

Så hur gör man när man kör i sand? Jag har sett andra göra det men jag har även sett renodlade terrängbilar sitta obönhörligen fast i sanden. Är det ett big no-no att köra i sand eller är det någon speciell teknik man måste behärska? Är det hastigheten som är hemligheten och om man stannar så kommer man in te iväg utan att hjulen gräver ned sig? Det hade kanske underlättat med låsbara diffar och sånt, men även sådana bilar har jag sett sitta fast.
Folk som har starka motorer och snabba sportmodeller, T5, R och allt vad de heter, testar ju sina bilar genom att köra fort som fan men jag testar var jag kan ta mig fram :mrgreen:
"I didn't hear the question but the answer is aliens"