Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av conZair
Var och besiktade min XC90 D5 -05'a nydligen, och jag har fått för mig att pga av awd'n så skall man inte testa den i den bromsbänken som de har... eller?
De testade både bromsen både bak och fram, samt parkeringspromsen... det enda som jag tänkte på var att de stängde av bilen varje gång som de testade.
Är det ok att göra så, eller har de gjort något knasigt?
Det är precis så det ska gå till! :)

Genom att stänga av tändningen, så avaktiveras Haldex. Då kan hjulen rotera oberoende utan att riskera skador.
Därmed så kan man kolla bromsarna på en rullbromsprovare.
Så man skall rulla ner i bänken, snabbt slå av motorn och sedan bromsa? Sedan starta, upp snabbt och ner med bakhjulen och sedan stänga av?

/Martin
@MartinS

Japp, det är presic så det ska gå till!
Är bilen så pass ny att det är start och stoppknapp, måste man hålla in den knappen minst 2 s, för att göra bilen "avstängd".
Annars är radioläget på, och då kan det hända att Haldex får för sig att aktiveras = inget bra...
@ dbeerg: Ja, det ska inte var något okänt för någon.. Från 2003 års modell ska det inte var något probl!

@ conZair: P-bromsen på XC90 brukar inte vara den bästa - om vi ska vara diplomatiska.. :wink:

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]