Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mariahe
Hej, då vi behöver få plats med hela 3 bilbarnstolar och två vuxna och då och då skjutsa kompisar till barnen, behöver vi en 7-sätesbil. Vi har kikat på en XC90 och föll lite sådär pladask. Det blir nog en -05:a vi köper isf......

Har någon erfarenhet? Gråter man varenda gång man ska köra och tanka? Vi kollade först på en diesel, den drar ju lite mindre MEN då är ju skatten istället skyhög och för oss som inte kör så lång sträcka per år lönar det sig inte då. Utan man måste ju titta på totalkostnaden.

Men vad säger ni som har eller haft en om fördelar och nackdelar?

Mycket tacksam för åsikter och erfarenheter!
av llesrof
Hur långt kör ni per år då? Har du räknat på det eller bara antar du att det inte lönar sig med diesel? Innan jag bytte bil kollade jag också på diesel och för min del lönade det sig redan efter 1300 mil per år.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!
Vi har en -06, 2.5T. Vad det gäller bränlseförbrukningen är det inte katastrofalt illa.
I snitt ligger vi på 1,2 - 1,3 och då är det mest frun som kör. Enligt henne finns det bara 2 lägen på gaspedalen :lol:
Med släp efter ligger vi på mellan 1,4 och 1,6 beroende på släp och hur bråttom jag har.

Om man jämför med de voyagers vi haft innan briljerar den inte direkt i rollen som sjusitsig, men det fungerar, dock får man lämna bagage och barnvagn hemma om man vill ha den sjusitsig.
Med bakre stolsraden nerfälld lastar den nästan hur mycket som helst.

Nu har inte våran gått mer än 9.000 mil, men det som kostat i underhåll är byte
av bägge hjullagren bak, annars är det "bara" servicekostnader.

En tung bil sliter däck hårdare, och det märks att den är tung.

Med handen på hjärtat, det är en gammal bil, den är stor och tung och relativt törstig, men jag förlåter den allt.
Trots allt är den suverän att åka i, riktigt hyfsad dragbil, men den kommer till sin rätt på dåligt plogade vintervägar, det går f---n i mig inte att köra fast, nåja det gick faktiskt en gång.... :-)

Vi valde bensin framför diesel för man måste upp rätt rejält i körsträcka för att merkostnaden i inköp och skatt skall kompenseras av lägre förbrukning.

Visst finns det bättre sjusitsiga bilar, men behöver man inte frakta 7 personer och en
massa bagage samtidigt så är den helt ok.
Ska Ni ofta åka 7 personer och ha med en massa prylar skulla jag allvarligt fundera på ngt
annat.

Lycka till

Micke
av mariahe
llesrof skrev:Hur långt kör ni per år då? Har du räknat på det eller bara antar du att det inte lönar sig med diesel? Innan jag bytte bil kollade jag också på diesel och för min del lönade det sig redan efter 1300 mil per år.
Nej då, vi har självklart räknat!! Totalkostnaden för 15 månader står under varje modell, det i parentes är för oss, dvs för 1200 mil, som vi kör per år!

Hk: Skatt: Bränsle stad: Blandad: Landsväg: 1500 mil:

D5 manuell 185 7508 1,07 0,83 0,69 15114:-
22622 (19600)
D5 automat 185 8558 1,19 0,9 0,74 16389:-
24947 (21669)
T6 Bensin 272 3420 1,83 1,27 0,95 23127:-
26547 (21921)
V8 Bensin 315 3615 1,98 1,33 0,96 24219:-
27834 (22990)
2,5 T Man 210 2895 1,5 1,12 0,89 20395:-
23290 (19211)
2,5T Aut 210 3090 1,6 1,18 0,93 21488:-
24578 (20280)
av mariahe
Mikael_0223 skrev:Hejsan!
Vi har en -06, 2.5T. Vad det gäller bränlseförbrukningen är det inte katastrofalt illa.
I snitt ligger vi på 1,2 - 1,3 och då är det mest frun som kör. Enligt henne finns det bara 2 lägen på gaspedalen :lol:
Med släp efter ligger vi på mellan 1,4 och 1,6 beroende på släp och hur bråttom jag har.

Om man jämför med de voyagers vi haft innan briljerar den inte direkt i rollen som sjusitsig, men det fungerar, dock får man lämna bagage och barnvagn hemma om man vill ha den sjusitsig.
Med bakre stolsraden nerfälld lastar den nästan hur mycket som helst.

Nu har inte våran gått mer än 9.000 mil, men det som kostat i underhåll är byte
av bägge hjullagren bak, annars är det "bara" servicekostnader.

En tung bil sliter däck hårdare, och det märks att den är tung.

Med handen på hjärtat, det är en gammal bil, den är stor och tung och relativt törstig, men jag förlåter den allt.
Trots allt är den suverän att åka i, riktigt hyfsad dragbil, men den kommer till sin rätt på dåligt plogade vintervägar, det går f---n i mig inte att köra fast, nåja det gick faktiskt en gång.... :-)

Vi valde bensin framför diesel för man måste upp rätt rejält i körsträcka för att merkostnaden i inköp och skatt skall kompenseras av lägre förbrukning.

Visst finns det bättre sjusitsiga bilar, men behöver man inte frakta 7 personer och en
massa bagage samtidigt så är den helt ok.
Ska Ni ofta åka 7 personer och ha med en massa prylar skulla jag allvarligt fundera på ngt
annat.

Lycka till

Micke
Men tack så hjärtligt för utförligt svar, det gav jättemycket!

Vi kommer inte att använda 7 säten hela tiden, två framåtvända bilbarnstolar och en bakåtvänd ska vi försöka få in i baksätet, har hört att det ska funka så håller mina tummar för det! Och så är de två bakersta nedfällda en stor del av resorna så hunden o barnvagnen går in.

Vi har provkört Voyager....nackdelen är tvåhjulsdrift och att ALLT är i el, vilket betyder att mycket kan gå sönder, dessutom är den ju inte kung när det gäller rost.
Vi har även provat flertalet 7-sitsiga till, men det går ju inte att använda de två extrasätena av en vuxen i många av dem, det är supertrångt så då faller ju funktionen med dem.

Så det lutar mer och mer åt XC90, känns redigast i kvaliten och känns oerhört säker att åka i.
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]