Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blondasäljaren
Hej!
Har en S70 från 99 som går fint. Dock svårt att fylla på olja! Rätt stark tjej tycker jag själv men det är som det nästan blir vakum under locket och det brukar behövas en stark karl för att få upp det. Vad kan detta bero på och hur åtgärdas det? :)
av *pettson*
Efter att ha läst den här tråden inser jag att få här har bytt ett oljefilter någonsin.
Ni drar dit oljefiltret med oljesmord packning och med handkraft. Ni lossar det med verktyg för att det inte går att lossa det annars. Märkligt fenomen?
Varför? Tja oljefilmen som man smörjer med sugs in i gummit och vips så har man nu två ytor mot varandra utan smörjmedel och utan luft, det blir lite av vacumpressat gummit mot metall. Det sitter som berget om det är gjort rätt.
Varför tar jag upp det?
För att det blir exakt detsamma med oljepåfyllningslocket om det har en packning i bra skick som inte är mättad, och klamrarna är i bra skick, ren yta på kåpan och den är smord och sen inte öppnas på mycket länge. Dom sätter sej stenhårt då och då. Då gäller mer handkraft eller bra verktyg till det.
http://www.plusvardag.se/web/Kok/Oppnar ... -2455.aspx är ett ypperligt verktyg för dom som har lite problems. Eller om inte just det verktyget så ett liknande.
Ser fram mot rapporten där inget verktyg har använts mot ett perfekt monterat filter. Där det däremot plockats bort med en disktrasa som hjälp.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det var ungefär den typen av verktyg jag tänkte på. Ett annat bra verktyg skulle kanske vara Biltemas oljefilteravdragare artikelnummer 12976.

Mvh GK
av *pettson*
robbaxxxx skrev:Så du menar pettson att man ska inte olja in gummikanten på oljefiltret som många säger att man ska göra?
Nej så menar jag verkligen inte..
Det ska oljas in och det ska dras hårt för att vara tätt. Men funktionen blir densamma oavsett var man gör samma manöver och varför. Det spelar ingen roll om det är ett oljelock eller ett oljefilter. Är det korrekt gjort med färska saker så blir det tätt och det sitter hårt.
av *pettson*
taxi skrev: Men för att återgå till oljefilter, jag drar åt och lossar för hand, så jag tror inte att man måste dra jättehårt för att det ska hålla tätt?
Oljefiltret ska dras med smord packning tills du inte kan dra åt hårdare med handkraft. Då kan du heller inte i normalfallet efter drygt ett år lossa det utan verktyg.
Iden med att det ska dras så hårt är för att packningen ska komprimeras och låsa när oljan sugs in i packningen. Drar man lösare riskerar filtret att vibrera loss.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Man får "motionera" oljelocket öppna det med jämna mellanrum så fastnar det inte så hårt?

/Kalle
Problemet är löst. En kunnig karl på Statoil i Uppsala berättade att klammrarna i locket kan bli för raka efter många mil. Han böjde till dem och nu går det fint att öppna locket! Wooo hooo!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bra att det löste sig, kör försiktigt.

Mvh GK
av Tjonge76
Kolla klammrarna som sitter på locket. Dom kan trilskas. Se bara till att inte knäcka av dom om dom skulle behöva justeras.
Edit: såg att det var löst med samma tips som jag gav. Det kunde man inte tro efter tre sidor med disktrasor från Willys. :-DD

Kolen i generatorn kan vara slut. Inte säkert[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]