Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freddai
Hejsan,

Jag har en V70 D5 -02 som jag har en del funderingar kring. Går det att dra igång dieselvärmaren via
direktstarten vid plustemperaturer? Har precis köpt bilen och vill gärna testa att den fungerar.

Vad jag hör via direktstarten är att den går igång i 5-10 sekunder varav den sedan dör. I Displayen blinkar den "PÅ" i några sekunder för att sedan ställa sig i "AV"-läge.

Vintern vill ju inte börja i år känns det som, så nu ligger vi på +10 grader varmt. Testade den även i morse vid +2 grader men bilen är alltid iskall och jag blir ju naturligtvis orolig över att dieselvärmaren är defekt på nåt vis.

Tacksam för svar och input kring detta ;-)

MVH F
av TomasL
Den ska absolut starta nu.
Har för mig att temp. gränsen för att den inte ska starta är +25° och uppåt på din när det gäller timer start
Har också för mig att den alltid ska starta vid direktstart oavsätt yttertemperatur. Detta är för att tillverkaren av värmaren rekommenderar att man startar värmaren med jämna mellanrum även på sommaren.
av freddai
Kan tänka mig att den eventuellt har låst sig p.g.a för många upprepade försök. Har hört att man kan ta av batterikabeln från batteriet i ca 10 minuter och att det skulle nollställa Dieselvärmaren. Är detta något som du känner till?

TomasL skrev:Den ska absolut starta nu.
Har för mig att temp. gränsen för att den inte ska starta är +25° och uppåt på din när det gäller timer start
Har också för mig att den alltid ska starta vid direktstart oavsätt yttertemperatur. Detta är för att tillverkaren av värmaren rekommenderar att man startar värmaren med jämna mellanrum även på sommaren.
av TomasL
Vet tyvärr inte om det fungerar att bryta strömmen för att nollställa värmaren men det är ju bara att prova. Men det ska finnas en säkring till värmare. Ta den istället så slipper du nolla hela bilen. Ska du plocka batteripolen så tänk på att låta bilen stå ca 10-15 efter det att du stängt av bilen och tagit ut nyckeln. Detta för att att alla canbus enheter fortsätter kommunicera med varandra efter att man stängt av. Om man bryter strömmen då så kan konstigheter uppstå.
av freddai
Lämnade in bilen i morse på Volvo för en ordentlig felsökning. 500kr skulle den kosta. Enl Volvo så skulle dom för den summan riva isär den och felsöka den samt göra ren den. Tyckte att det lät alldeles för billigt! Snubben på verkstaden sa att ofta går de igång efter en rengöring på den modellen som jag har. Väntar med spänning på vad som kommer att bli....
av TomasL
Ja det priset lät inte farligt alls om dom även skulle riva isär den och göra rent.
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]