Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sorkpappan
Tjena, är ny på det här forumet..
Jo jag köpte mig en en 965 av en polare i vad som verkade vara ganska gott skick...
Dem första tre veckorna gick bilen som ett vässat spjut, men sen började problemen.

Centrallåset slogs ut, elen började knasa nått enormt, bromsarna ballade ur...

Kunnig om bilar som man är skickade jag in bilen till närmaste verkstaden och fick diverse saker lagade.
Bromsarna var helt slut, nya skivor + belägg, parkeringsbromsen var paj, bytte 2 motorer till centrallåset, drog om elen (troligen förra ägaren som knasat vid installation av stereo), Vattenpumpen läckte och kamremmen började se sliten ut så det var lika bra att byta ut allt.

Sen efter alla reparationer gick bilen som ett spjut igen, i ungefär 4 dagar.
En dyster tisdagsmorgon ca 05.00 ska jag ta mitt pick och pack och dra till jobbet i vanlig ordning, startar bilen och hör ett missljud utan dess like, (låter lite gällt och smattrande som om man har lagt in en kula i ett rör och skakar väldigt fort) men polaren sa att det kunde vara nått litet läckage i avgassystemet och lät illa bara för att det var kallt. Efter ca 5-10 minuters körning slutade det låta och jag tänkte inte mera på det.

Parkerade bilen utanför kontoret och åkte vidare med firmabil till stockholm, på kvällen när jag är utanför kontoret startar bilen utan problem, men när jag drar iväg känns bilen slö och det är ingen kraft i den alls. Märkte att jag hade problem med att köra om andra bilar i vänster filen vilket i andra fall aldrig hade varit nått problem.

Jag kör hem och parkerar bilen.

Morgonen efter när jag ska starta bilen så vägrar den lyda!
Motorn går runt men det händer inte ett skit, blir lite förbannad, ringer en polare och får skjuts med honom.
Låter bilen stå resten av veckan..

Tog tag i bilproblemet i helgen, ringer en polare som är lite bilkunnig och får hjälp av honom, vi provar startkablar, startgas osv men det hjälper inte. Vi testar bogsera igång den och nu börjar problemen:
bakhjulen låser sig och skriker när vi bogserar.

Bogserar vidare bilen hem till honom och börjar skruva i motorn, Vi lossar tändmodulerna och tändstift, döm till min förvåning när vi upptäcker att ett tändstift har slagits sönder och en kolv har massor med märken och är trasig.

Nu till min fråga, är det så att bilfirman kan ha misslyckats med kamremsbytet och ställt in den fel så att en ventiltallrik har lossnat och smattrat runt i cylindern?
Är det här något man kan få pengar tillbaka för?

Nån som har nåt förslag på vad som kan ha hänt?

All information uppskattas!

Mvh Danne
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dom satte nog dit kamremmen rätt eftersom motorn gick bra efter att den bytts men den stora frågan är om spännrulle och eventuell brytrulle byttes också, har du fakturan så du kan kolla det? Om man inte bytte rullar i dåligt skick så kan kamremmen gå av.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av SvenB
Då kommer nästa fråga: Om spännrullen pajat 4 dagar efter kamremsbyte, kan han få reparationen gratis av verkstaden. För jag förutsätter att det var en verkstad som lagade bilen och inte en polare i garageverkstad. För om rullen bara höll i 4 dagar måste den varit slut redan då remmen byttes. Eller?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
KKR skrev:Då kommer nästa fråga: Om spännrullen pajat 4 dagar efter kamremsbyte, kan han få reparationen gratis av verkstaden. För jag förutsätter att det var en verkstad som lagade bilen och inte en polare i garageverkstad. För om rullen bara höll i 4 dagar måste den varit slut redan då remmen byttes. Eller?
Om rullen/rullarna nu befinnes vara i dåligt skick så var dom med största säkerhet slut redan då. Om reparationen gjorts på verkstad med korrekta verifikationer för detta skulle åtminstone jag själv försöka få verkstaden att gratis åtgärda min bil. Dock kan det ju vara så att det också kan ha berott på något annat som verkstaden inte rått över.

Mvh GK
av Sorkpappan
Har gått in med en fiberoptik kamera ner i cylindrarna och tittat runt lite, det vi har kommit fram till nu är att kolvarna på cylinder 2, 4, 6 har märken på sig efter ventilerna. Kolven i cylinder 2 är helt sönderrepad med stora märken efter ventilerna. :cry:

Har en fråga dock, jag fyllde på med olja ett par dagar innan, likadan olja som fanns i motorn innan, kan en sån här skada ha nånting att göra med att man har fyllt på för mycket olja?

För nu när jag kollar, så är oljan en bit över max (Ca 1cm) en annan grej är att oljan luktar bensin som faan.

Hjälp mig!
av Gelis
Ja du, helt klart ett fall av ventilsallad. Toppen måste av, troligtvis så är den skrot. Att oljan luktar bensin är nog för att ventilerna på flera burkar har tackat för kaffet, soppan letar sig in till oljan genom kraschade ventilstyrningar.
Vad var det för klantverkstad som du hade bilen hos. Då 6:an inte tål remhaveri så vill det ju till att kolla över brytrullar och spännaren väldigt seriöst. Spännarens gascylinder bör också kollas så den ger rätt tryck
Bara att beklaga, för det är ett sat... jobb att montera av o tillbaka toppen framför allt om man inte har gjort det tidigare. Behövs också lite spec. verktyg för kammarna.
av Sorkpappan
Gelis skrev:Ja du, helt klart ett fall av ventilsallad. Toppen måste av, troligtvis så är den skrot. Att oljan luktar bensin är nog för att ventilerna på flera burkar har tackat för kaffet, soppan letar sig in till oljan genom kraschade ventilstyrningar.
Vad var det för klantverkstad som du hade bilen hos. Då 6:an inte tål remhaveri så vill det ju till att kolla över brytrullar och spännaren väldigt seriöst. Spännarens gascylinder bör också kollas så den ger rätt tryck
Bara att beklaga, för det är ett sat... jobb att montera av o tillbaka toppen framför allt om man inte har gjort det tidigare. Behövs också lite spec. verktyg för kammarna.

Fantastiskt... :(

Hade jag kunnat något om bilar hade jag gjort allt själv från första början, men det är först nu när bilen har börjat knasa jag har funnit lite intresse i att ta reda på fakta.

Ska kontakta firman som har reparerat bilen och kolla vad dem har att säga.
Jag blev lite nyfiken tidigare idag och lossade på kamremskåpan för att se om remmen hade kuggat över eller om den rent ut sagt var av. Remmen var hel och jag har ingen aning om den har kuggat över, la däremot märke till att dem på firman hade gjort markeringar på kuggen och ritat lite med tusch?

Ska man inte ställa in efter dem där instansade märken som sitter i kuggen?

Kan som sagt inte mkt om bilar men lovar att lära mig.
av rd350
Pilla inte i motorn föränn du kontaktat firman som gjorde vid den, bör helt klart vara ett garantijobb. Allt som hör remmen till tex. vattenpump, brytrullar och spännhjul ska klara intervallen till nästa byte och något har ju inte gjort det. Stå på dig och kommer dom med motargument så får de bevisa att det inte har med deras service att göra.
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning