Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiKeMaN
#583668
Jodå jag har kopplat in en hel del med extraljus på olika bilar. Men tänkte här ta en liten genväg.

Var drar man lämpligast kablarna från extraljusen till reläerna? Är det lätt att ta bort grillen så man kommer åt bra?

Vad är det för färg på kabeln till helljuset som man ska tjuva styr-strömmen ifrån?

Något mer att tänka på?
Användarvisningsbild
av hollan
#583875
jo men det är nog ingen här som kommer ihåg vilken färg kabeln har du får mäta
samma svar på kabeldragningen den drar man på lämpligt sätt jag satte mina reläer och säkringar på utsidan av batterilådan
Användarvisningsbild
av Camel
#583984
Till vänster strålkastare är helljusledningen Grå/Brun och till höger sida är helljusledningen Lila/Orange i kontaktstycket. Om du har BiXenon original finns två ledningar med dessa färger i varje kontaktstycke till strålkastarhuset på resp. sida, en för lampan och en för solenoiden som höjer halvljuset. Du kan ta vilken som, de är ändå ihopkopplade i kabelstammen.

Förslaget från hollan på placering av reläer och säkringar är bra. Det viktigaste är att ledningen från batteriet (eller pluspolen i elcentralen) till säkringen är kort och är omsorgsfullt förlagd. Använd gärna extra isolerslang. Mycket viktigt att kortslutning inte kan uppstå i kablaget före säkringar.

Om du avser använda halogen 100W eller xenon 55W eller mera rekommenderar jag ett relä och en säkring till varje extraljus. Om du avser montera två extraljus med halogen 55W eller Xenon 35W är det ok med ett relä och en säkring för båda.

Använd 2,5 mm2 ledning och 15A säkring till varje extraljus. Glöm inte att jordningen är lika viktig, minst 2,5mm2 här också.
av NiKeMaN
#584103
Camel: Tack för svaret. Grejade detta under dagen, och mätte mig fram på förarsidans kontaktstycke bakom insatsen vilken kabel jag skulle skarva på. Blev lite komfundersam när det var två kablar som gick till helljuset - men förstod vad det rörde sig om och valde helt enkelt bara en av dom.

Kör med 100w lampor i extraljusen, och kör två av ljusen på ett relä, och det andra ljuset på ett relä. Det ska enligt el-lagarna fungera utan större förluster och det har fungerat i många år så så får det bli. :)

Tack för tipset ändå!
Användarvisningsbild
av Camel
#707763
frattsson skrev:Hur mäter jag mig fram till vilken kabel som är helljuskabeln?
Enklast är väl att dra loss kontaktstycket vid strålkastaren och mäta mellan en pol i taget och chassi med en multimeter samtidigt som en medhjälpare manövrerar helljuset. På V70II MY10- är det halvledarslutsteg till helljuset och det kan vara svårt att mäta fram ett användbart värde med multimeter. Men på MY08-09 ska det gå.

Men allra enklast är väl att gå efter ledningsfärgerna i tidigare inlägg.

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]